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Es handelt sich zum Einen um Übersetzungen ins Deutsche, die dem FIS Bildung-Schlagwortbestand entnommen wurden. Zum Anderen wurden zusammengesetzte englische Schlagworte in Terme zerlegt, die in der Regel nur einen inhaltlichen Aspekt repräsentieren. Ergänzend wurden Synonyme und vereinzelt zusätzliche Pluralformen hinzugefügt. Diese Anreicherung geht auf die Nutzung intellektueller Vorarbeiten zurück.
According to the "National Educational Standards for the First Foreign Language" enacted by the Standing Conference of the Ministers of Education and Cultural Affairs of the Federal States in Germany (KMK 2003; 2004) listening comprehension and audio-visual comprehension in the first foreign language (in Germany: English or French) are competencies that need to be acquired until the end of lower secondary education. However, the Standards and the Common European Framework of References (Council of Europe 2001) - on the Standards are based - have not provided two separate construct descriptions for developing tasks for teaching and testing the understanding of audio and audio-visual material. The experimental study presented in the article aims at answering the question of whether one can differentiate empirically between these constructs by assessing German ninth-graders (N = 156) with either a listening or an audio-visual comprehension test in French as a foreign language using the same items. Results show that if the pictures of the authentic videos in French provide help, learners are significantly better in the audiovisual condition. In addition, the challenges posed by the different tasks as well as the test-taker strategies are explored, and a discussion about consequences for the construct definitions along with the recommendations for teacher training is provided. (Verlag, adapt.).
Erfasst von
Informationszentrum für Fremdsprachenforschung, Marburg
Update
2012/1
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Standortunabhängige Dienste
0939-7299
Porsch, Raphaela; Grotjahn, Rüdiger; Tesch, Bernd: Hörverstehen und Hör-Sehverstehen in der Fremdsprache - unterschiedliche Konstrukte? 2010.
3119183
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