Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enObersteiner, Andreas; Dresler, Thomas; Reiss, Kristina; Vogel, A. Carina M.; Pekrun, Reinhard; Fallgatter, Andreas J.
TitelBringing brain imaging to the school to assess arithmetic problem solving: chances and limitations in combining educational and neuroscientific research.
QuelleIn: ZDM : mathematics education, 42 (2010) 6, S. 541-554
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
ZusatzinformationForschungsdaten, Studiendetails und Erhebungsinstrumente
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1863-9690; 1863-9704
DOI10.1007/s11858-010-0256-7
SchlagwörterKompetenz; Empirische Untersuchung; Kognitive Entwicklung; Neurowissenschaften; Addition; Arithmetik; Arithmetikunterricht; Mathematikunterricht; Rechnen
AbstractScientific collaboration between neuroscience and mathematics education has mostly focused on brain imaging trying to inform education. This study aims at meeting expectations of both research fields, thus enhancing the ecological validity. We investigated the influence of age, mathematical competency, and task characteristics (format, complexity) on students' arithmetic performance. Based on behavioral data from a pilot study (n = 73), arithmetic tasks were chosen for a subsequent investigation (n = 90), in which parietal brain activation was measured with near-infrared spectroscopy. Substantial group differences in calculation time were observed. While task characteristics influenced arithmetic performance in both age groups, this influence was much smaller for grade 8 students. However, parietal brain activation during calculation was not affected by age, mathematical competency, or task characteristics. Limitations of the experimental design and general problems of applying imaging methods to the school context are discussed.
Erfasst vonFIZ Karlsruhe - Leibniz-Institut für Informationsinfrastruktur
Update2011/2
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "ZDM : mathematics education" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: