Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enBreen, Richard; Luijkx, Ruud; Müller, Walter; Pollak, Reinhard
TitelLong-term trends in educational inequality in Europe.
Class inequalities and gender differences.
Gefälligkeitsübersetzung: Langfristige Trends der Bildungsungleichheit in Europa. Klassenungleichheiten und geschlechtsspezifische Unterschiede.
QuelleIn: European sociological review, 26 (2010) 1, S. 31-48Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0266-7215; 1468-2672
DOI10.1093/esr/jcp001
SchlagwörterSoziale Ungleichheit; Soziale Herkunft; Frau; Bildungssystem; Bildungsabschluss; Soziale Klasse; 20. Jahrhundert; Geschlechtsspezifik; Mann; Deutschland; Frankreich; Großbritannien; Italien; Niederlande; Polen; Schweden
Abstract"Using data for seven European countries we analyse trends among women in class differences in educational attainment over the first two-thirds of the 20th century. We also compare educational attainment between men and women; we ask whether class differences among the two sexes are similar or not; and whether trends in class differences over birth cohorts have differed between men and women. We find that, as expected, over the 20th century, inequalities between men and women in their educational attainment declined markedly. More importantly, changes in class inequalities in educational attainment have been similar for both men and women, although, in some countries, women displayed greater inequality at the start of the 20th century and have shown a somewhat greater rate of increase in equality. Patterns of class inequality were also largely similar for both sexes, though in some countries daughters of farmers and the petty-bourgeoisie did relatively better than their brothers. While some of these results reinforce what has long been believed, our central finding of a decline in class inequality in educational attainment for both men and women contradicts the 'persistent inequality' in education that earlier scholars claimed existed." Die Untersuchung enthält quantitative Daten. Forschungsmethode: empirisch; empirisch-quantitativ; Aktenanalyse; Querschnitt; Längsschnitt. Die Untersuchung bezieht sich auf den Zeitraum 1900 bis 1970. (author's abstract, IAB-Doku).
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2010/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "European sociological review" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: