Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inFélix-Brasdefer, J. César
TitelDispreferred Responses in Interlanguage Pragmatics. Refusal Sequences in Learner-NS Interactions.
QuelleIn: Applied language learning, 19 (2009) 1-2, S. 1-27Verfügbarkeit 
BeigabenAnhang; Anmerkungen 3; Grafiken 3; Tabellen 1
Spracheenglisch; spanische Zitate
Dokumenttypgedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1041-679X
SchlagwörterHöflichkeit; Empirische Forschung; Interaktion; Fortgeschrittenenunterricht; Native Speaker; Pragmatik (Ling); Fremdsprachenunterricht; Lernersprache; Spanischunterricht; Hochschule; Auslandsaufenthalt; USA
AbstractThe reported study examines the pragmatic strategies that learners utilize to negotiate a resolution when refusing a native speaker of higher status in three asymmetric situations (+Power, +Distance). Following Pomerantz' (1984) analysis of dispreferred responses, the study focuses on refusals to an invitation, a request, and a suggestion. Refusal responses are analyzed as refusal sequences across the interaction and with respect to individual and situational pragmatic variation. Results showed that learners employed a variety of direct and indirect strategies to delay a refusal response across one or more insistence-refusal sequences. The interactional input provided by the native speaker served to help the learners get back on track in the conversation and to bring the conversation to a successful resolution. Three aspects of learners' pragmatic competence are analyzed: situational variation, individual variability, and the sequential organization of refusals in learner-NS interactions. Finally, two additional issues are discussed: formulaic use of interlanguage refusals and the effect of length of stay in the host environment on the pragmatic competence of the advanced learner. (Verlag, adapt.).
Erfasst vonInformationszentrum für Fremdsprachenforschung, Marburg
Update2022/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Applied language learning" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: