Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enCompernolle, Rémi A. van; Williams, Lawrence
TitelLearner Versus Nonlearner Patterns of Stylistic Variation in Synchronous Computer-Mediated French.
Yes/No Questions and Nous Versus On.
QuelleIn: Studies in second language acquisition, 31 (2009) 3, S. 471-500Infoseite zur ZeitschriftVerfügbarkeit 
BeigabenAbbildungen 3; Anmerkungen 2; Literaturangaben; Tabellen 5
Spracheenglisch; französische Zitate
Dokumenttypgedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0272-2631
SchlagwörterEmpirische Forschung; Digitale Medien; Lernen; Computerunterstützter Unterricht; Fragesatz; Kommunikative Kompetenz; Pronomen; Soziolinguistik; Sprachgebrauch; Sprachkompetenz; Vergleichende Analyse; Fremdsprachenunterricht; Französischunterricht; Stilistik; Hochschule; Diskurs; USA
AbstractThe reported study analyzes stylistic variation among first-, second-, and third-year instructed learners of French engaged in synchronous French-language computer-mediated communication (CMC) and compares the results with data from nonlearner discourse in a public, noneducational synchronous CMC environment. The authors focus specifically on variability in yes/no question (YNQ) structures and the use of the pronouns nous "we" and on "one" or "we" for first-person plural reference. The results suggest that whereas first- and second-year learners rarely use informal variants, third-year students approximate - but do not actually reach - native-speaker norms. Contrary to expectations, however, no positive correlation was found between the increased use of the informal pronoun and the informal YNQ structure. Finally, the authors argue for more in-depth case studies that combine analyses of performance data, competence data, and individual learner histories to determine when, why, and how second language users begin to recognize and emulate native speakers' sociolinguistic norms and variation. (Verlag, adapt.).
Erfasst vonInformationszentrum für Fremdsprachenforschung, Marburg
Update2022/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Studies in second language acquisition" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: