Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inHörner, Wolfgang
TitelBildungsentwicklung und soziale Ungleichheit im östlichen Europa - vergleichende Überlegungen.
QuelleIn: Bildung und Erziehung, 62 (2009) 3, S. 281-294Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Beigabengrafische Darstellungen
Sprachedeutsch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0006-2456; 2194-3834
SchlagwörterBildungstheorie; Soziale Ungleichheit; Soziale Benachteiligung; Soziale Herkunft; Polen; Bildungssystem; Schulreform; Slowakei; Soziale Ungleichheit; Bildungssystem; Bildungstheorie; Lettland; Osteuropa; Schulleistung; Ungarn; Schulreform; Internationaler Vergleich; Soziale Herkunft; Schulerfolg; Transformation; Schulsystem; Schulerfolg; Schulleistung; Gesellschaftssystem; Sozialer Status; Transformation; Internationaler Vergleich; Bourdieu, Pierre; PISA (Programme for International Student Assessment); Lettland; Osteuropa; Polen; Slowakei; Tschechische Republik; Ungarn
AbstractThe paper tries to sketch the conceptual framework of the topic of education and social inequality in Eastern Europe. Going back to the classical theory of social inequality as it is explained by Pierre Bourdieu, an author who is today much read in Eastern Europe, the paper develops at first the thesis, that social inequality is reproduced by the school system which distributes some sorts of cultural capital. As in Germany the debate about educational and social inequality is closely connected with the question of the selective structures of the school system, in a second step the paper sketches the structural changes in a number of school systems in Eastern Europe in order to find out if this factor is relevant for the growing inequality within the schools of this area. A glance at the PISA results of the countries in question may give some indicators showing if Bourdieu's conceptual framework explaining the correlation between social status and success in schools is adequate for the school systems in Eastern Europe. Finally a case study about the relevance of the topic in Polish educational reviews shows the different factors causing inequality in schools discovered by Polish scholars themselves. (DIPF/Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2010/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Bildung und Erziehung" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: