Literaturnachweis - Detailanzeige
Sonst. Personen | Weißeno, Georg (Hrsg.); Eck, Valentin (Hrsg.); Dekker, Henk (Mitarb.); Gärtner, Reinhold (Mitarb.); Natter, Bernhard (Mitarb.); Osler, Audrey (Mitarb.); Reinhardt, Volker (Mitarb.); Rijkhoff, Sanne A. (Mitarb.); Savvides, Nicola (Mitarb.); Taru, Marti (Mitarb.); Vetik, Raivo (Mitarb.); Ziegler, Béatrice (Mitarb.) |
---|---|
Titel | Teaching European citizens. A quasi-experimental study in six countries. |
Quelle | Münster u.a.: Waxmann (2009), 126 S.
PDF als Volltext |
Beigaben | grafische Darstellungen |
Zusatzinformation | Inhaltsverzeichnis |
Sprache | englisch |
Dokumenttyp | online; gedruckt; Monographie |
ISBN | 3-8309-2178-0; 978-3-8309-2178-3 |
Schlagwörter | Empirische Untersuchung; Experimentelle Untersuchung; Deutschland; Estland; Großbritannien; Lehrer; Lernen; Niederlande; Österreich; Politische Bildung; Schüler; Schweiz; Statistik; Unterricht; Computerunterstützter Unterricht; Didaktik; Internationaler Vergleich; Lernerfolg; Europäer; Forschungsprojekt; Lehr-Lern-Forschung; Europäische Union; Sekundarbereich; Lehrer; Schüler; Lernerfolg; Lehr-Lern-Forschung; Lernen; Didaktik; Computerunterstützter Unterricht; Unterricht; Europäische Erziehung; Europäische Identität; Europäisches Bewusstsein; Gesellschaftslehre; Politische Bildung; Statistik; Internationaler Vergleich; Europäische Union; Europäer; Forschungsprojekt; Deutschland; Estland; Großbritannien; Niederlande; Schweiz; Österreich |
Abstract | In the framework of the EU-funded project TEESAEC [Teacher Empowerment to Educate Students to Become Active European Citizens], an instructional research project was conducted in six European countries (Austria, Estonia, Germany, The Netherlands, Switzerland, United Kingdom). In the quasi-experimental study, an innovative series of lessons on the European Union was introduced into politics lessons in the form of a WebQuest. The intervention study aimed to determine whether the problem-based learning environment WebQuest leads to greater cognitive outcomes as compared with traditional lessons in politics. Knowledge increase was assessed in 14 to 16-year-old students by means of a knowledge test applied before and after the intervention. The test items employed in TEESAEC cover basic (literacy) competences which are of use in situations in which concrete political knowledge is to be applied. The reports from the six countries involved present the gains associated with lessons in politics, revealing not only strengths but also weaknesses of politics lessons. The current volume presents the main results of the study. (DIPF/Orig.). |
Erfasst von | DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main |
Update | 2010/2 |