Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inZeman, Krystof
InstitutionMax-Planck-Institut für Demografische Forschung
TitelTransition of nuptiality and fertility onset in the Czech Republic since the 1990s.
The role of women's education and its expansion.
Gefälligkeitsübersetzung: Der Wandel der Eheschließungsraten und der Fertilität in der Tschechischen Republik seit den 1990er Jahren. Die Rolle der Frauenbildung und deren Expansion.
QuelleRostock (2007), 28 S.
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
ReiheMPIDR Working Paper. 2007-017
BeigabenTabellen 7; grafische Darstellungen 7
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Monographie; Graue Literatur
SchlagwörterBildung; Ehe; Familie; Familiengründung; Geburtenentwicklung; Geburtenrückgang; Frau; Fruchtbarkeit; Geburtenhäufigkeit; Nachsozialistische Gesellschaft; Geburtenfolge; Tschechische Republik
Abstract"In this article we argue that social and economic changes in the past fifteen years have influenced distinct socio-economic categories of women differently. We show that the transition of family formation behaviours was not uniform but rather dependent on the educational level of women. We found wide differences between educational categories in terms of the changes in level, timing and sequencing of first birth and first marriage, using the techniques of nuptiality and fertility life tables and the hazard modelling of first marriage and first conception. Two different types of 'trendsetters' were identified in Czech society. The trendsetters of non-marital fertility are women with primary education, who tend to be lone mothers or to cohabit even after childbirth. The second group of trendsetters are more highly educated women, who postpone their fertility onset until their 30s, but who still place their first childbirth traditionally inside marriage. The number of possible reasons for the family formation transition is manifold, ranging from the changing economic roles of women through actual setting of family policy to the post-modern value change, all further reinforced by educational expansion since the 1990s. There is no general explanation of the transitional behaviour, as women of different education levels are reacting differently to the social and economic changes." (author's abstract).
Erfasst vonGESIS - Leibniz-Institut für Sozialwissenschaften, Mannheim
Update2008/2
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Da keine ISBN zur Verfügung steht, konnte leider kein (weiterer) URL generiert werden.
Bitte rufen Sie die Eingabemaske des Karlsruher Virtuellen Katalogs (KVK) auf
Dort haben Sie die Möglichkeit, in zahlreichen Bibliothekskatalogen selbst zu recherchieren.
Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: