Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inKrejsler, John
TitelDiscursive battles about the meaning of university.
The case of Danish university reform and its academics.
QuelleIn: European educational research journal, 5 (2006) 3/4, S. 210-220Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1474-9041
DOI10.2304/eerj.2006.5.3.210
SchlagwörterVergleich; Autonomie; Leistungsfähigkeit; Neue Technologien; Autonomie; Dänemark; Demokratie; Europa; Freiheit; Hochschulreform; Leistungsfähigkeit; Lernen; Wissenschaftler; Hochschule; Bildungsmanagement; Harmonisierung; Vergleich; Lernen; Freiheit; Demokratie; Marktorientierung; Hochschulreform; Hochschule; Fallbeispiel; Harmonisierung; Wissenschaftler; Dänemark; Europa
AbstractThe meaning of university and, subsequently, academics' working conditions are rapidly changing as knowledge economy and globalisation discourses continue to deepen across the Western world. Higher education and research agendas are increasingly staged in the discursive universe of knowledge economy language: common strategies and harmonisation within Europe (the Bologna process), integration of universities into national knowledge economy strategies that adapt to signals from the World Trade Organisation, the Organisation for Economic Cooperation and Development and the International Association for the Evaluation of Educational Achievement, etc. Illustrated by the case of Danish university reform, this article traces the transition from a vanishing 'democratic and 'Humboldtian'' university discourse' toward an emerging 'market and efficiency oriented university discourse'. Universities are being turned into organisations with self-ownership, which allegedly increases their freedom of operation on the research and education 'market'. On the other hand, universities are under increased pressure to satisfy government demands, often at hitherto unknown levels of detail. Seen from the point of view of the academic worker, these processes become visible through a host of new social technologies that individualise and totalise researchers simultaneously through complex processes. The article highlights the point that constructive critique and fruitful counter-strategies must incorporate an in-depth understanding of the radicality of changes that are taking place in order to make a difference. (DIPF/Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2010/4
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "European educational research journal" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: