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Autor/inGeschwindner, Alexander
TitelDer Erfolg der evangelikalen Sekten in Lateinamerika.
Der Fall des Mexikaners Oscar.
Gefälligkeitsübersetzung: The success of evangelical sects in Latin America. The case Oscar.
QuelleAus: Franzmann, Manuel (Hrsg.); Gärtner, Christel (Hrsg.); Köck, Nicole (Hrsg.): Religiosität in der säkularisierten Welt. Theoretische und empirische Beiträge zur Säkularisierungsdebatte in der Religionssoziologie. Wiesbaden: VS Verl. für Sozialwissenschaften (2006) S. 281-299
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
ReiheVeröffentlichungen der Sektion Religionssoziologie in der Deutschen Gesellschaft für Soziologie. 11
Sprachedeutsch
Dokumenttyponline; gedruckt; Sammelwerksbeitrag
ISBN3-8100-4039-8
DOI10.1007/978-3-531-90213-5_14
SchlagwörterLebensperspektive; Mexiko; Mittelamerika; Protestantismus; Religiosität; Lateinamerika; Sekte; Entwicklungsland; Protestantismus; Religiosität; Sekte; Jugendlicher; Lateinamerika; Mexiko; Mittelamerika
AbstractWarum sind die evangelikalen Sekten für Menschen in Entwicklungsländern attraktiv? Der Verfasser diskutiert diese Frage anhand einer Fallstudie eines 1981 geborenen mexikanischen Anwärters auf die Mitgliedschaft in einer evangelikalen Sekte. Einleitend wird die historische Situation Mexikos in den 1990er Jahren skizziert, um so die Entwicklungschancen der Jugendlichen dieser Zeit bestimmen zu können. Im Mittelpunkt der im Folgenden dokumentierten Interviewpassagen steht die Bedeutung der evangelikalen Sekten für den befragten Jugendlichen. Es wird deutlich, dass erst der Kontakt mit den evangelikalen Sekten dem Befragten eine Außenperspektive hinsichtlich seiner Probleme und der Probleme seines Landes vermittelt. Die evangelikalen Sekten bieten zudem eine Möglichkeit zur individuellen Transformation an, die den Kreislauf der sozialen Stagnation in einer Gemeinschaft der Gläubigen durchbrechen soll. (ICE2). Die Untersuchung bezieht sich auf den Zeitraum 1990 bis 1999.

"This paper deals with the phenomena of Pentecostal sects, which have become enormously successful in recent years. The question is why Pentecostal sects are so attractive for a large number of people, especially in developing countries, and it will be approached by analytically reconstructing the case of a young Mexican (Oscar) who wants to join one such sect. The analysis consists of three sections: The first section concentrates on the social and historical conditions which provide those objective possibilities for action from which a young person may select. Of particular interest are the following two conditions: the economic crisis in 1995/96 and the notorious weakness of Mexico as a Latin American nation. These two factors have lead to phenomena which are particularly characteristic for this region: mass emigration and high crime rates. The second section deals with Oscar's biography. There is a convergence between Oscar's personal crisis and the national crisis in so far as his possibilities of successfully dealing with his situation are bound to fail because of social and political circumstances. Pentecostal sects are attractive to Oscar, it is argued, because of societal as well as biographical constellations in his life. In the third section, parts of an interview with Oscar will be analyzed in detail, a procedure which helps confirm above assumptions. The origin of Oscar's fascination for sects will become clearer. The author concludes that Pentecostal sects provide a possibility for bypassing social stagnation in Mexico by opening up avenues out of an immobile society. Adherents of sects assume a new attitude which enables them to overcome social stagnation by giving them hope for finding a way out. This is of particular relevance for those who seem to have no perspective in life. The success of Pentecostal sects in Latin America, therefore, does not just represent the biggest religious change in the last decades, but points to a fundamental social transformation in Latin American nations." (author's abstract).
Erfasst vonGESIS - Leibniz-Institut für Sozialwissenschaften, Mannheim
Update2007/2
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