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Autor/inWeegen, Michael
TitelDer Schweinezyklus lebt.
Oder: Warum ein rasches Absolventenhoch langfristig Akademikermangel verursachen kann.
Gefälligkeitsübersetzung: The Bacon Cycle is Alive and Well. Or: Why a Rapid Increase in Graduates Can Lead to a Long-Term Deficit in Academics.
QuelleIn: Das Hochschulwesen, 53 (2005) 2, S. 49-54Infoseite zur ZeitschriftVerfügbarkeit 
BeigabenAbbildungen 3; Grafiken 3; Anmerkungen 10; Literaturangaben 14
Sprachedeutsch; englische Zusammenfassung
Dokumenttypgedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0018-2974
SchlagwörterDeutschland
AbstractDer Autor entwickelt in seinem Beitrag bevölkerungsstatistisch die Zahlen der mutmaßlichen Absolventen von Hochschulstudien bis 2015. Ein Mangel ist erst in der Zeit danach zu erwarten. Er analysiert die Gründe, die zu einer Verzögerung der bisher schon früher erwarteten Entwicklung führen. Er zeigt, dass der Verlauf in eine "schweinezyklus-artige" Entwicklung mündet und rät dazu, Übersteuerung durch Quotierung im Masterstudiengang und hohe Studiengebühren zu vermeiden. (HoF/Text übernommen).

In his article the author plots the demographic growth in the probable number of higher-education graduates up to 2015. A deficit is only to be anticipated after this date. He analyzes the reasons that have led to the delay in a trend that had been expected to emerge earlier. He shows that the course develops into a "bacon-cycle-like" trend, and suggests that one way to avoid oversteering would be to introduce quotas for MA courses and high study fees. The term "bacon cycle" in the title is a translation of the German Schweinezyklus. It describes the relation between high bacon prices and subsequent overproduction in a market-controlled production system. It has been adopted by educational economics and educational planning to describe how a lack of qualified academics leads to high income opportunities and a subsequent overheating of student enrolment. In the English-speaking world, this phenomenon is often known as the property cycle. (HoF/text adopted).
Erfasst vonInstitut für Hochschulforschung (HoF) an der Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
Update2006/1
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