Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inCullen, Richard
TitelTeaching grammar as a liberating force.
QuelleIn: ELT journal, 62 (2008) 3, S. 221-230
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenAbbildungen 4; Literaturangaben
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0013-8290; 1477-4526
SchlagwörterEmpirische Forschung; Effizienz; Englischunterricht; Fremdsprachenunterricht; Grammatik; Grammatikunterricht; Empirische Forschung; Grammatik; Grammatikunterricht; Grammatikübung; Fremdsprachenunterricht; Englischunterricht; Effizienz
AbstractThe idea of grammar as a 'liberating force' comes from a paper by Henry Widdowson (1990) in which grammar is depicted as a resource which liberates the language user from an over-dependency on lexis and context for the expression of meaning. In the paper, the author considers the implications for second language teaching of the notion of grammar as a liberating force, and identifies three key design features which, he proposes, need to be present in any grammar production task in which this notion is given prominence. These are: learner choice over which grammatical structures to use; a process of 'grammaticization' where the learners apply grammar to lexis; and opportunities to make comparisons and notice gaps in their use of grammar. The author then discusses, with practical examples, types of grammar task which exhibit these features. These tasks all derive from traditional ELT practice, but have been revitalized to support an approach to teaching grammar which emphasizes its liberating potential. (Verlag, adapt.).
Erfasst vonInformationszentrum für Fremdsprachenforschung, Marburg
Update2022/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "ELT journal" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: