Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enAmit, Miriam; Neria, Dorit
Titel"Rising to the challenge": Using generalization in pattern problems to unearth the algebraic skills of talented pre-algebra students.
QuelleIn: ZDM : mathematics education, 40 (2008) 1, S. 111-129
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1863-9690; 1863-9704
DOI10.1007/s11858-007-0069-5
SchlagwörterBildungsforschung; Pädagogische Forschung; Algebra; Mathematikunterricht; Bildungsforschung; Verallgemeinerung; Sekundarstufe I; Algebra; Mathematikunterricht; Verallgemeinerung
AbstractThis study focuses on the generalization methods used by talented pre-algebra students in solving linear and non-linear pattern problems. A qualitative analysis of the solutions of three problems revealed two approaches to generalization: recursive-local and functional-global. The students showed mental flexibility, shifting smoothly between pictorial, verbal and numerical representations and abandoning additive solution approaches in favor of more effective multiplicative strategies. Three forms of reflection aided generalization: reflection on commonalities in the pattern sequence's structure, reflection on the generalization method, and reflection on the "tentative generalization" through verification of the pattern sequence. The latter indicates an intuitive grasp of the mathematical power of generalization. The students' generalizations evinced algebraic thinking in the discovery of variables, constants and their mutual relations, and in the communication of these discoveries using invented algebraic notation. This study confirms the centrality of generalizations in mathematics and their potential as gateways to the world of algebra.
Erfasst vonFIZ Karlsruhe - Leibniz-Institut für Informationsinfrastruktur
Update2010/2
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "ZDM : mathematics education" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: