Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inKreutel, Karen
Titel"I'm not agree with you." ESL Learners' Expressions of Disagreement.
QuelleIn: Teaching English as a second or foreign language, 11 (2007) 3, S. 1-35
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenAbbildungen; Anmerkungen 3
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1072-4303
SchlagwörterHöflichkeit; Empirische Forschung; Diskursanalyse; Native Speaker; Pragmatik (Ling); Vergleichende Analyse; Fremdsprachenunterricht; Amerikanisches Englisch; Englischunterricht
AbstractIn recent years, increasing emphasis has been put on pragmatic competence as part of foreign language curricula. The article analyzes the devices used by learners of English as a Second Language (ESL) in order to perform the speech act of disagreement in their L2. Data from 27 ESL learners were gathered by means of Discourse Completion Tests and compared to baseline data from 27 native speakers of American English. It was found that non-native speakers use mitigational devices such as hedges or explanations less frequently than native speakers, but often resort to undesirable features such as the "blunt opposite" or message abandonment. Moreover, three additional features of target-like disagreement expression were identified, namely, suggestions, exclamations, and a "sandwich pattern of mitigation." The data suggest that high lexico-grammatical proficiency does not necessarily imply high pragmatic competence. The findings are discussed in light of Wolfson's Bulge Theory, and teaching implications are discussed. (Verlag, adapt.).
Erfasst vonInformationszentrum für Fremdsprachenforschung, Marburg
Update2022/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Teaching English as a second or foreign language" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: