Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enHasselhorn, Marcus; Mähler, Claudia
TitelPhonological working memory of children in two german special schools.
QuelleIn: International journal of disability, development and education, 54 (2007) 2, S. 225-244
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Beigabengrafische Darstellungen
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1034-912X; 1465-346X
DOI10.1080/10349120701330545
SchlagwörterEmpirische Untersuchung; Methode; Vergleich; Arbeitsgedächtnis; Gedächtnis; Kognitive Entwicklung; Kognitive Kompetenz; Deutschland; Gedächtnis; Methode; Schüler; Sonderschule; Wiederholung; Lernbehinderung; Kognitive Entwicklung; Kognitive Kompetenz; Vergleich; Arbeitsgedächtnis; Schüler; Lernbehinderung; Lernschwierigkeit; Sonderschule; Wiederholung; Deutschland
AbstractIn two studies, 10-year-olds from 2 German special schools as well as typically developing children of the same chronological age (CA controls) or the same mental age (MA controls) were compared on several aspects of working memory functions (i.e., size and input quality of the phonological store, speed and automatic activation of the subvocal rehearsal process). Results reveal that the children from the special schools reached the MA control but not the CA control children's level of non-word repetition and also showed a statistically significant phonological similarity effect on memory span. These results were interpreted as evidence for a developmental lag in the functioning of the phonological store in these children. With regard to the subvocal rehearsal process, the results were mixed. While the children in the special schools outperformed the MA controls in speech rate, it was found that, in contrast to both control groups, they did not show any word-length effect on memory span. This finding might be interpreted as evidence for a structural deficit impeding the automatic activation of the subvocal rehearsal process. List items used in Study 1 are appended. (DIPF/Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2010/2
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "International journal of disability, development and education" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: