Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inSteinbring, Heinz
TitelEpistemology of mathematical knowledge and teacher-learner interaction.
QuelleIn: ZDM : mathematics education, 39 (2007) 1-2, S. 95-106
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1863-9690; 1863-9704
DOI10.1007/s11858-007-0017-4
SchlagwörterWissen; Mathematik; Mathematikunterricht; Erkenntnistheorie; Entwicklung; Theorie
AbstractThe paper discusses some important epistemological aspects of the concept of the zone of proximal development when applied to everyday mathematics teaching. The analysis of a lesson transcript on the calculation of the average of experimental values shows, that the introduction of students into new mathematical knowledge under the guidance of their teacher underlies an epistemological shift of mathematical meaning. There is a change from properties of concrete objects to theoretical relations between objects and structures. This requires the adequate introduction and use of symbolic diagrams in mathematical zones of proximal development to overcome the rupture between concrete and theoretical aspects of mathematical knowledge in teaching/learning processes.
Erfasst vonFIZ Karlsruhe - Leibniz-Institut für Informationsinfrastruktur
Update2010/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "ZDM : mathematics education" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: