Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/inn/en | Fröhlich, Werner; Graubohm, Herbert |
---|---|
Titel | Anwendung des European Credit Transfer and Accumulation System (ECTS) in Deutschland, Österreich und der Schweiz. Aktuelle Probleme und Lösungsmöglichkeiten. Paralleltitel: Use of the European Credit Transfer and Accumulation System (ECTS) in Germany, Austria and Switzerland - current problems and possible solutions. |
Quelle | In: Das Hochschulwesen, 52 (2004) 6, S. 209-216Infoseite zur Zeitschrift |
Beigaben | Abbildungen 1; Literaturangaben 30 |
Sprache | deutsch; englische Zusammenfassung |
Dokumenttyp | gedruckt; Zeitschriftenaufsatz |
ISSN | 0018-2974 |
Schlagwörter | Kreditpunktesystem; Hochschulbildung; Studium; ECTS (Europäisches System zur Anrechnung von Studienleistungen); Studienleistung; Studiengang; Internationaler Vergleich; Belastung; Kriterium; Leistungsmessung; Modularisierung; Standardisierung; Transparenz; Vergleichbarkeit; Deutschland; Europa; Schweiz; Österreich |
Abstract | Die mitentscheidende Umstellung der quantitativen Bestimmung der Curricula von SWS (also Lehrleistung) auf ECTS (also Lernleistung) bzw. auf das studentische Arbeitspensum, Workload, hat mehrere positive Konsequenzen gehabt. Sie hat das Selbststudium als ein wesentliches Studienelement wieder stärker in das Blickfeld gerückt und die Aufmerksamkeit auf die Gesamtbelastung gelenkt. Aber die Zumessung der Creditpunkte wird mit 25-30 Arbeitsstunden als Basis für 1 CP all zu offen belassen. Die Autoren zeigen in ihrem Beitrag die Schwierigkeiten der Hochschulen bei der Schätzung studentischer Arbeitspensen. Die Auswirkungen dieser Unschärfe auf Mobilität, Transparenz und Annäherung der europäischen Hochschulbildung werden deutlich. (HoF/Text übernommen). The ECTS-system is a credit system that offers a systematic method to describe study programmes by attaching credits to its components. The definition of the ECTS-credit is based on the student workload required to achieve the objectives of a study programme. Thereby the objectives of study programmes are specified in learning outcomes or competences to be acquired. In the course of the emerging Bologna process aiming at the creating of a common Europen area of higher education the importance of the so called "ECTS-system" has increased strongly since 1999. Currently the ECTS-system is used as an essential tool for the design and cross-national comparison of study programmes in European higher education. Despite this far-reaching use of the ECTS-system all over Europe there are still missing scientific publications describing the development, use and further prospects of the ECTS-system as part of European higher education management. With the present article on hand the authors are closing this research-gap. In particular it is proposed to standardise the at present differing European and national ECTS-guidelines related to the student workload - to assure the validity of the ECTS-system when comparing study programmes on European level. (HoF/text adopted). |
Erfasst von | Institut für Hochschulforschung (HoF) an der Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg |
Update | 2005/2 |