Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enWeinberger, Armin; Ertl, Bernhard; Fischer, Frank; Mandl, Heinz
TitelEpistemic and social scripts in computer-supported collaborative learning.
QuelleMünchen: Ludwig-Maximilians-Universität (2003), 31 S.
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
ReiheResearch reports / Ludwig-Maximilians-Universität München, Department of Psychology, Institute for Educational Psychology. 163
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Monographie
ISSN1614-6336
URNurn:nbn:de:bvb:19-epub-293-4
SchlagwörterKommunikation; Medienpädagogik; Kommunikation; Lernen; Computerunterstützter Unterricht; Medienpädagogik; Videokonferenz; Computerunterstütztes Verfahren; Kooperatives Lernen; Virtualisierung; Kooperatives Lernen; Lernen; Computerunterstützter Unterricht; Computerunterstütztes Verfahren; Videokonferenz; Virtualisierung
AbstractCollaborative learning in computer-supported learning environments typically means that learners work on tasks together, discussing their individual perspectives via text-based media or videoconferencing, and consequently acquire knowledge. Collaborative learning, however, is often sub-optimal with respect to how learners work on the concepts that are supposed to be learned and how learners interact with each other. Therefore, instructional support needs to be implemented into computer-supported collaborative learning environments. One possibility to improve collaborative learning environments is to conceptualize scripts that structure epistemic activities and social interactions of learners. In this contribution, two studies are reported that investigated the effects of epistemic and social scripts in a text-based computer-supported learning environment and in a videoconferencing learning environment in order to foster the individual acquisition of knowledge. In each study the factors "epistemic script" and "social script" were independently varied in a 2×2- factorial design. 182 university students of Educational Science participated in these two studies. Results of both studies show that social scripts can be substantially beneficial with respect to the individual acquisition of knowledge, whereas epistemic scripts apparently do not lead to the expected effects. (Orig.)
Erfasst vonExterner Selbsteintrag
Update2009/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Da keine ISBN zur Verfügung steht, konnte leider kein (weiterer) URL generiert werden.
Bitte rufen Sie die Eingabemaske des Karlsruher Virtuellen Katalogs (KVK) auf
Dort haben Sie die Möglichkeit, in zahlreichen Bibliothekskatalogen selbst zu recherchieren.
Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: