Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enAmmermüller, Andreas; Weber, Andrea M.; Mühlenweg, Andrea Maria
InstitutionZentrum für Europäische Wirtschaftsforschung
TitelEducation and wage inequality in Germany.
A review of the empirical literature.
Gefälligkeitsübersetzung: Bildung und Einkommensungleichheit in Deutschland. Ein Überblick über empirische Forschungsergebnisse.
QuelleMannheim: ZEW (2003), 33 S.
PDF als Volltext kostenfreie Datei (1); PDF als Volltext kostenfreie Datei (2)  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
ReiheDiscussion paper. Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung (Mannheim). 2003,29
BeigabenIllustrationen
Spracheenglisch; englische Zusammenfassung
Dokumenttyponline; gedruckt; Monographie
SchlagwörterDatenerhebungstechnik; Empirische Forschung; Bildungsbeteiligung; Bildungsrendite; Bildungsökonomie; Bildungsabschluss; Messverfahren; Ungleichheit; Einkommen; Qualifikationsdefizit; Literaturbericht; Benachteiligtes Kind; Deutschland
AbstractThis paper reviews the empirical evidence on the link between education and wage inequality in Germany. Due to the positive relationship between education and wages, policy-makers think of education as an efficient instrument to reduce wage inequality, especially by improving the position of the least skilled. However, the possible channels of interaction between the level and spread of education and the wage distribution have hardly been investigated so far. Summarizing the existing literature leads to the conclusion that there is a relative stability in wage inequality in Germany, both between and within educational levels, as well as in the returns to education. Most changes occurred in East Germany, where the wage distribution widened in the years following reunification, particularly for women. The inequality in education has decreased, especially through the rise in the educational participation of children from disadvantaged social backgrounds. At the same time, the average educational attainment has risen, with a fall in the percentage of low educated and a rising proportion of highly educated individuals. Returns to education are found to be slightly decreasing along the conditional wage distribution, which suggests that an increase in the general level of educational attainment should benefit the low wage earners comparatively more. As no drastic changes occurred in the distributions of education and wages over the last decade, however, the relative importance of the effect of the distribution of education upon wage inequality is difficult to identify. Scope for further research includes an analysis of the link between education and wage inequality for different cohorts and for the most recent data. Moreover, evidence on the direct link between the distribution of wages and the distribution of education is scarce in Germany. In particular, studies relating the distribution and the development of cognitive skills, instead of formal schooling, to wages hardly exist. (DIPF/Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2004_(CD)
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Da keine ISBN zur Verfügung steht, konnte leider kein (weiterer) URL generiert werden.
Bitte rufen Sie die Eingabemaske des Karlsruher Virtuellen Katalogs (KVK) auf
Dort haben Sie die Möglichkeit, in zahlreichen Bibliothekskatalogen selbst zu recherchieren.
Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: