Literaturnachweis - Detailanzeige
Sonst. Personen | Huisman, Jeroen (Hrsg.); Maassen, Peter (Hrsg.); Neave, Guy R. (Hrsg.) |
---|---|
Institution | Internationaler Universitätsverband; UNESCO |
Titel | Higher education and the Nation State. The International Dimension of Higher Education. 1. ed. Gefälligkeitsübersetzung: Hochschule und Nationalstaat. Die internationale Dimension des Hochschulwesens. |
Quelle | Amsterdam u.a.: Pergamon Pr. (2001), XI, 237 S. |
Reihe | Issues in Higher Education |
Beigaben | Literaturangaben |
Zusatzinformation | Inhaltsverzeichnis Verlagsangaben |
Sprache | englisch |
Dokumenttyp | gedruckt; Monographie |
ISBN | 0-08-042790-1 |
Schlagwörter | Forschung; Bildungsgeschichte; Bewertung; Forschung; Koordination; Mobilität; Nationalstaat; Niederlande; Privatisierung; Europäische Integration; Hochschule; USA; Europäischer Bildungsraum; Hochschulpolitik; Internationaler Vergleich; Qualitätssicherung; Aufsatzsammlung; Hochschulbildung; Internationalisierung; Sammelwerk; Forschungskooperation; Internationalität; Europäische Union; LINGUA (Förderung der Fremdsprachenkenntnisse in der EU); Europäische Dimension; Europäische Integration; Internationalisierung; Mobilität; Nationalstaat; Privatisierung; Hochschulbildung; Forschungskooperation; Hochschulentwicklung; Hochschulpolitik; ECTS (Europäisches System zur Anrechnung von Studienleistungen); Hochschule; Internationaler Vergleich; Internationalität; Aufsatzsammlung; Bewertung; EG-Bildungsprogramm; Koordination; Qualitätssicherung; Sammelwerk; Europäische Union; COMETT (Aus- und Weiterbildung auf dem Gebiet der Technologie); ERASMUS (Förderung der Mobilität von Hochschulstudenten); LEONARDO (Förderung kohärenter Entwicklung beruflicher Bildung); Niederlande; USA |
Abstract | For the past two centuries, higher learning has been set firmly within the bounds of the Nation State. With the rise of a "higher education space" in the European Union, a range of powerful and influential decision-making bodies are giving new meaning to the "supranational dimension" in the world of academe. In this book, some leading higher education researchers and practitioners address issues related to the relationship between higher education and the Nation State. Guy Neave takes us on a historical excursion, showing trends towards Europeanisation and de-Europeanisation in different forms in various parts of state levels of government in higher education in the United States. Alberto Amaral takes up the issue of quality assurance in the European context. Kurt De Wit and Jef Verhoeven report on recent developments concerning the interplay between higher education policies at the Nation State and supranational levels. In addition, Antonio Ruberti addresses the issue of research co-operation, and Fons van Wieringen discusses privatization in post-compulsory education in the Netherlands. (HoF/text adopted). |
Erfasst von | Institut für Hochschulforschung (HoF) an der Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg |
Update | 2004_(CD) |