Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enBelzil, Christian; Hansen, Jörgen
TitelHousehold characteristics, ability and education.
Evidence from a dynamic expected utility model.
QuelleBonn: Institute for the Study of Labor (IZA) (1999), [34] S.
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
ReiheIZA Discussion paper series. 43
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Monographie; Graue Literatur
SchlagwörterSchätzung; Abneigung; Entscheidung; Dynamisches System; Entscheidung; Investition; Risiko; Sozialstruktur; Theorie; Zeit; Programmierung; USA; Bildungsinvestition; Schätzung; Bildungsertrag; Bildungsertrag; Dynamisches System; Programmierung; Sozialstruktur; Bildungsinvestition; Investition; Ökonomie; Zeit; Arbeitspapier; Risiko; Theorie; USA
AbstractWe estimate a Dynamic Programming model of the decision between continuing schooling or entering the labor market using a panel from the National Longitudinal Survey (NLSY). The model, set in an expected utility framework (with a power utility function), fits data on both schooling attainments and wage very well. We find a degree of relative risk aversion much smaller than usually found in the finance literature (around 0.6) and a subjective annual discount rate between 4% and 5%. Various simulations indicate that schooling attainments are elastic with respect to the return to college education and, to a lesser extent, with respect to measured ability (Armed Forces Qualification Test scores) but inelastic with respect to household characteristics (especially household income). The "true'' intergenerational correlation between schooling attainments and parents' education (after conditioning on observed and unobserved ability) is found to be quite low. Finally, our estimates of the return to schooling indicate strong returns to high school graduation and a clear evidence of a positive correlation between the utility of attending school and unobserved labor market ability (ability bias). Estimates of the return to schooling which take into account the ability bias are found to be between 25% and 30% smaller than those obtained ignoring it.
Erfasst vonZBW - Leibniz-Informationszentrum Wirtschaft, Kiel
Update2001_(CD)
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Da keine ISBN zur Verfügung steht, konnte leider kein (weiterer) URL generiert werden.
Bitte rufen Sie die Eingabemaske des Karlsruher Virtuellen Katalogs (KVK) auf
Dort haben Sie die Möglichkeit, in zahlreichen Bibliothekskatalogen selbst zu recherchieren.
Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: