Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inDepaepe, Marc
TitelThe practical and professional relevance of educational research and pedagogical knowledge from the perspective of history: reflections on the Belgian case in its international background.
QuelleIn: European educational research journal, 1 (2002) 2, S. 361-379Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext kostenfreie Datei (1); PDF als Volltext (2)  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben 32
Spracheenglisch; deutsche Zusammenfassung; englische Zusammenfassung; französische Zusammenfassung; italienische Zusammenfassung
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1474-9041
DOI10.2304%2Feerj.2002.1.2.10
SchlagwörterBildung; Bildungstheorie; Erziehung; Pädagogik; Bildungsinhalt; Reformpädagogik; Wissen; Erziehungsziel; Erziehungswissenschaft; Erfahrung; Bildungsgeschichte; Transfer; Belgien; Bildung; Erfahrung; Erziehung; Fortschritt; Lehrer; Pädagogik; Philosophie; Praxis; Theorie; Wissen; Bildungstheorie; Didaktik; Erziehungsziel; Transfer; Reformpädagogik; Bildungsinhalt; Lehrer; Didaktik; Ethische Erziehung; Philosophie; Fortschritt; Praxis; Theorie; Belgien
AbstractDuring the past 25 years, the author has set up several research projects in the history of education. A lot of them focus on the so-called 'educationalisation' or ' pedagogisation' process, that is the increasing importance of educational phenomena (educational conceptions, mentalities and practices and their legitimation in educational research and pedagogical knowledge) in society. On the basis of such studies it is possible to draw at least partial answers to the problem of the practical and professional relevance of educational research and pedagogical knowledge in the course of the 19th and 20th centuries. Among other things, analyses of the inception of experimental research, of the change and continuity in the ' progressive' area, of the social significance of the teaching profession, as well as of everyday life in ordinary schools, show an almost persistent tension between 'rhetoric' and 'reality' on the one hand, and between 'higher' and 'lower' pedagogy on the other. Tackling these kind of paradoxes is not only very helpful in qualifying the enduring attempts to improve education by research, but also in demythologising the educational past - a task to which contemporary history of education has devoted itself. (DIPF/Orig.)
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2004_(CD)
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "European educational research journal" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: