Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inLindberg, Leif
TitelIs 'Pedagogik' as an academic discipline in Sweden just a phenomenon for the twentieth century? - The effects of recent education reform.
QuelleIn: European educational research journal, 1 (2002) 1, S. 65-82Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext kostenfreie Datei (1); PDF als Volltext (2)  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben 22; Tabellen 1
Spracheenglisch; deutsche Zusammenfassung; englische Zusammenfassung; französische Zusammenfassung; italienische Zusammenfassung
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1474-9041
DOI10.2304%2Feerj.2002.1.1.13
SchlagwörterPädagogik; Bildungsforschung; Hochschulreform; Pädagogik; Schweden; Entwicklung; Bildungsforschung; Lehrerausbildung; Wissenschaftsgeschichte; Hochschulreform; Wissenschaftsdisziplin; 20. Jahrhundert; Entwicklung; Schweden
AbstractIn this article, the disciplinary transitions of Pedagogik in Sweden during the last century are examined. The material used includes written expert assessments, inaugural lectures, syllabuses, descriptions of teaching and research duties, governmental reports and research activities. Three different periods are detectable. From the first decade until the mid-century, an embryonic stage of psychometrics and intelligence testing could be observed. From mid- century up to the mid-1970s, a neo-behaviouristic paradigm was growing strong and dominated school research and a new teacher education was launched, supported with professorships in school research. From the mid-1970s up to the turn of the century, research was characterised by a variety of research perspectives and approaches. The conception of the discipline seems to be stable but under development. Parliamentarians searched for another knowledge base for teacher education than Pedagogik at the end of this period. There is evidence of Pedagogik moving towards an interdisciplinary approach, but there are also contradictory movements. (DIPF/Orig.)
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2004_(CD)
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "European educational research journal" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: