Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/in | Hallet, Wolfgang |
---|---|
Titel | 19th [Nineteenth] century American short stories. Intertextualität als Grundlage einer gattungstypologisch orientierten Unterrichtsreihe. |
Quelle | In: Zeitschrift für Fremdsprachenforschung, 10 (1999) 2, S. 231-255 |
Beigaben | Abbildungen 2; Anmerkungen |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | gedruckt; Zeitschriftenaufsatz |
ISSN | 0939-7299 |
Schlagwörter | Kognitionspsychologie; Englischunterricht; Fremdsprachenunterricht; Literaturunterricht; Textsorte; Unterrichtsplanung; Fachdidaktik; Unterrichtseinheit; Diskursanalyse; Schematheorie; Textgliederung; Didaktische Grundlageninformation; Unterrichtseinheit; Unterrichtsplanung; Fachdidaktik; Diskursanalyse; Literaturunterricht; Schematheorie; Textarbeit; Textgliederung; Textsorte; Fremdsprachenunterricht; Englischunterricht |
Abstract | The short story is one of the most popular genres in EFL classrooms. Short story readers and collections sell well and are favourite reading materials in literary teaching units. However, little thought is ever given to the combination of texts belonging to the same genre and the impact of such text combinations in the reception process. What is the genre conception underlying a particular selection of texts? Is the formation of generic schemas in the reading process an intended or an unnoticed side-effect? The article is an attempt to integrate recent developments and approaches in the fields of literary and discourse theory, of the New Historicism and of the psychology of learning into a genre-oriented intertextual conception of teaching literature in the advanced EFL classroom. (Verlag). |
Erfasst von | Informationszentrum für Fremdsprachenforschung, Marburg |
Update | 2001_(CD) |