Abstract | Die Zeitschriftennummer vereint Beitraege, die anlaesslich des 16. Weltkongresses des Weltfremdsprachenlehrerverbands FIPLV (Fédération Internationale des Professeurs de Langues Vivantes), der 1988 in Canberra (Australien) stattfand, verfasst wurden. Themenschwerpunkte bilden u. a.: computerunterstuetzter Fremdsprachenunterricht, Landeskunde, interkulturelle Kommunikation, Curriculumentwicklung, Literaturdidaktik, Sprachlaborarbeit. Es finden sich Arbeiten aus Australien, Finnland, Hong Kong, Japan, Neuseeland, Spanien, Schweden, Thailand und den USA: Bickes, Gerhard; Scott, Andrew: "C. A. L. L. exercises for a German beginners' course", (S. 3 - 7); Cunningham, Denis: "Computer Assisted Language Learning: theoretical and practical initiatives", (S. 7 - 8); "Linguistic expertise and then what?... The dilemma of the primary graduate", (S. 9 - 10); Gelman, Manuel: "The teaching of civilisation", (S. 11 - 13); Jansen, Evert: "The sociologist and the modern-language teacher", (S. 13 - 15); Preuss, Cherie: "Negotiating the curriculum with students", (S. 16); Simons, Ariane: "Spanish in Queensland", (S. 17 - 21); Tisdell, Mariel: "Language insertion classes: their methods and implications", (S. 22 - 23); Renkonen, Marja: "Enjoying literature", (S. 24 - 26); England, E.; Milanovic, M.; Au, S.: "Interdisciplinary contributions to Computer Assisted Language Learning: Language practice and instructional design", (S. 26 - 28); Tsunoda, Tasaku: "Language typology for assessment", (S. 29); "Word order typology and language teaching", (S. 30); Madden, Jim: "Mastery learning and the use of learning targets in the classroom", (S. 30 - 34); Clovis, Joseph K.: "Using the computer in the classroom", (S. 35); Joennson, Nils-Olof: "Conversation in language lab with slides", (S. 36 - 38); Sotto, Wiveca: "Internationalism and intercultural understanding", (S. 38 - 40); Prapphal, Kanchana: "Communication as the ultimate goal of English learning for Spanish, Chinese, Japanese and Thai students", (S. 40 - 44); Meier, Shirley: "German as a second language in the United States", (S. 45 - 48); Reschke, Claus: "Kreativer Gebrauch literarischer Kurztexte im Fremdsprachenunterricht", (S. 49 - 52); Otto, Frank: "Foreign language technology in the 21st century", (S. 53 - 57). |