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Sonst. PersonenLoerscher, Wolfgang (Hrsg.); Schulze, Rainer (Hrsg.)
TitelPerspectives on language in performance. Studies in linguistics, literary criticism, and language teaching and learning. To honour Werner Huellen on the occasion of his 60th birthday.
QuelleTuebingen: Narr (1987), 1448 S.Verfügbarkeit 
ReiheTuebinger Beitraege zur Linguistik. 317
Sprachedeutsch; englisch
Dokumenttypgedruckt; Monographie
ISBN3-87808-377-7
SchlagwörterEmpirische Forschung; Kommunikationswissenschaft; Zeitschrift; Didaktik; Didaktische Grundlageninformation; Methodik; Lehrplan; Unterricht; Angewandte Linguistik; Deutschunterricht; Drama; Grammatik; Kontext; Literatur; Morphologie; Psycholinguistik; Semantik; Soziolinguistik; Sprechen; Stil; Syntax; Wortschatz; Fremdsprachenunterricht; Fremdsprachiger Spracherwerb; Übersetzung; Englischunterricht; Französisch; Afrikaans; Japanisch; Niederländisch; Polnisch; Türkisch; Schreiben; Politik; Fachsprache; Festschrift; Kontrastierung; Wörterbuch; Videorecorder; Ausländer
AbstractDer Festschrift zum 60. Geburtstag von Werner Huellen sind biographische Angaben aus der Feder des Geehrten selbst sowie unter dem Titel "Hochschule und Schule im Dialog" eine Analyse der Zeitschrift "Neusprachliche Mitteilungen" von Reinhold Freudenstein vorangestellt, der damit den Einfluss des lange Zeit als Herausgeber der Verbandszeitschrift taetigen Didaktikers wuerdigt. Das zweibaendige Werk ist in fuenf Grossgruppen eingeteilt. Die Grossgruppe "Linguistics" enthaelt folgende Teile: 1. "Foundations of Language" mit den Beitraegen "The Biological and Cultural Evolution of Human Communication" von Horst Arndt und Richard W. Janney und "Genes and Memes: Modes of Integration for Natural and Cultural Evolution in a Holistic World Model ('ELPIS')" von Walter Koch; 2. "Lexemic and Morphemic Studies" mit Aufsaetzen von Wolf-Dietrich Bald ("Reduced Structures in English Grammar"), Wolfram Bublitz und Juergen Strauss ("Heah Cyning vs. Heahcyning - Time-Stability in Old English Compounding"), René Dirven ("Diminutives in Afrikaans and Dutch"), Klaus Faiss ("Words, Words, Words: Compound or Suffixation in German and English"), Reinhard R. K. Hartmann ("The Dictionary in Vocabulary Learning with Particular Reference to English Learners of German"), Udo O. H. Jung ("'Nemini Parcetur': Morphological Aspects of Acronyms in English and German: A Contrastive Analysis"), Dieter Kastovsky ("Boundaries in English and German Morphology"), Ekkehard Koenig und Bernd Kortmann ("Absolute Complementation in the Lexical Structure of English and German"), Alfred Schopf ("TAKE and TOOK: English Morphology form Various Points of View"), John Speicher ("Word Play in Shop and Business Names") sowie John R. Taylor ("Tense and Metaphorisations of Time in Zulu"); 3. "Syntactic and Related Issues" (Flor G. A. M. Aarts: "Imperative Sentences in English: Properties and Constraints", Dafydd Gibbon: "Notes on Computational Linguistics (and Language Teaching)", Raymond Hickey: "Sie hat ihn versucht zu erreichen: On Interlocking in Present-Day German Syntax"); 4. "New Semantic Approaches" (Leonhard Lipka: "Prototype Semantics or Feature Semantics: An Alternative?", Rainer Schulze: "The Perception of Space and the Function of Topological Prepositions in English: A Contribution to Cognitive Grammar"); 5. "Pragmatics in Text" (Hans Juergen Diller: "Always Irreverent, Never Uncharitable: The Style and Status of Katherine Whitehorn", Nils Erik Enkvist: "More About Text Strategies", Rosemarie Glaeser: "Metakommunikative Sprachhandlungen in Fachtexten - dargestellt an englischen Lehrbuchtexten fuer Schueler und Studenten", Lothar Hoffmann: "Basic LSP for Academic Studies", Carl James: "On the Pragmatics of Examination Questions", Eija Ventola: "Textbook Dialogues and Discourse Realities", Karl-Heinz Wandt: "Schweigen - ein Desiderat sprachwissenschaftlicher Forschung?", Wolfgang Loerscher: "On Analysing Translation Performance", Danica Seleskovitch: "Context-Free Language and Sense in Translation"); 6. "Special Languages: Current and Historical Perspectives" (Richard J. Brunt: "'My waterworks are playing me up something chronic'. The Discription of the English of Medicine and some Didactic Implications", Achim Eschbach: "Salomon Maimons Abhandlung ueber die symbolische Erkenntnis im Lichte der Geschichte der Semiotik", Lilith M. Haynes: "Of Pineapples, Pomelos and Unknown Plants: Maria Sybilla Merian and the Language of Science", Michael Isermann: "Thomas Hobbes: Natur und Kunst in der Sprache", Gabriele Stein: "Reference Point and Authorial Involvement in John Palsgrave's Esclarcissement de la langue francoyse"); 7. "Languages in Contact" (Werner Enninger: "Amish English: Dutchified?"), Leo Loveday: "Sino-Japanese Language Contact: A Case for Historical Sociolinguistics"). Die zweite Grossgruppe ist dem "Literary Criticism" gewidmet. Im ersten, "Literary Case Studies" genannten Unterteil kommen die Autoren Ruediger Ahrens ("The Educative Paradigm of the Modern Novel of Initiation"), Peter Freese ("'Teaching People How to Write Who Don't Know What to Write': Bernard Malamud's A New Life and The Myth of the West"), Albert-Reiner Glaap ("From Albert to Werner: Conscious Linguistics and Communication in Contemporary Drama"), Frederik J. Heinemann ("'Beowulf' 665b-738: A Mock Approach-to-Battle Type Scene"), Valerie Heitfeld ("'With the ear not the eye' - On reading Hopkins"), Ruth Freifrau von Ledebur ("Der 'Geist' von Shakespeares Sommernachtstraum: Ueberlegungen zu Botho Strauss' der Park"), Elma Lehmann ("A Grammar of Historiography and the Art of Historical Fiction. On Robert Graves' Claudius Novels") sowie Helmut Schrey ("Language at Play. A Philologist as Author - J. R. R. Tolkien with Horses") zu Wort, waehrend im zweiten Unterteil, ueberschrieben mit "Literature in the Classroom", nur drei Autoren vertreten sind (Lothar Bredella: "From New Criticism to Response Theory: The Epistemological, Aesthetic, and Pedagogical Implications", Hans Weber: "Tom Stoppard als Schulautor?" und Franz Rudolf Weller: "Literatur im Fremdsprachenunterricht der Sekundarstufe I"). Der gesamte zweite Band befasst sich mit den Grossgruppen 1. "Foreign Language Teaching Practice" und 2. "Language Learning and Teaching Research". Zu Unterteil 1 ("Historical and Political Aspects") der ersten Gruppe tragen folgende Autoren bei: Herbert Christ ("Fremdsprachenlehrer im Portrait. Biographisches und Autobiographisches aus vier Jahrhunderten"), Ingeborg Christ ("Die Entdeckung Hispanoamerikas fuer den Spanischunterricht"), Wolfgang Kuehlwein ("Roger Ascham: An Early Elizabethan Linguist") und Franz Josef Zapp ("Politische Vorgaben fuer den Fremdsprachenunterricht. Versuch einer Bestandsaufnahme"). "Practical Aspects" ist der zweite Unterteil ueberschrieben, der Beitraege von Albert Barrera-Vidal ("Pragmatische Didaktik und didaktische Praxis"), Michael Bludau ("Some Thoughts on Desiderata of EFL Syllabuses at the Intermediate Level"), Wolfgang Butzkamm ("Grammar in Context: Theory on Trial"), Francizsek Grucza und Karl-Dieter Buenting ("Das Konzept einer Grammatik der deutschen Sprache fuer polnische Muttersprachler") sowie Albert Raasch ("Video fuer den Fremdsprachenerwerb - am Beispiel des Franzoesischen") enthaelt. Die letzte Grossgruppe schliesslich, die eine Bruecke von der Sprachlehrforschung zum Fremdsprachenlernen schlaegt, ist in fuenf Teile untergliedert: 1. "Research Methodology and Language Measurement" (Arbeitsgruppe Fremdsprachenerwerb: "Welcher Typ von Forschung in der Fremdsprachendidaktik? Zum Verhaeltnis von qualitativer und quantitativer Forschung", Waldemar Pfeiffer: "Zur Methodologie der Methodiken" und Douglas K. Stevenson: "Authority, Accountability, and Modern Language Measurement"); 2. "Socio-Psychological Implications" (Rupprecht S. Baur: "Kein Huhn im Topf? Alltagswissen und interkulturelle Kommunikation", Karlfried Knapp: "English as an International lingua franca and the Teaching of Intercultural Communication", Gerda Lauerbach: "Sprache, Identitaet, Persoenlichkeit - Interkulturelle Kommunikation als Krise?" sowie Guenter Radden: "National Stereotypes: The English, the Americans, the French, and the Germans"); 3. "Cognitive and Psycholinguistic Issues: Theoretical Studies" (Willis J. Edmondson: "'Acquisition' and 'Learning': The Discourse System Integration Hypothesis", Lothar A. Jung: "Psycholinguistik und Lernphasen im Fremdsprachenunterricht", Gertrud Jungblut: "Begruendungen fuer eine einsprachige Wortvermittlungsphase im Fremdsprachenunterricht", Annelie Knapp-Potthoff: "Speaking for Others - On a Neclected Aspect of Using a Foreign Language", Gudula List: "Traeumen in fremden Sprachen. Psychologische Reflexionen ueber ein vernachlaessigtes Thema", Dorothea Moehle und Manfred Raupach: "The Representation Problem in Interlanguage Theory", Juergen Quetz: "Child-Adult Differences in Second Language Learning: Reformulating the Approach" sowie Kari Sajavaara: "Intake in Second Language Acquisition"); 4. "Cognitive and Psycholinguistic Issues: Empirical Studies" (Hans W. Dechert: "Pseudo-Discrimination in Second-Language Processing: Answers and Questions", Claus Faerch: "Focus Shifts in FL Classroom Discourse", Juliane House und Gabriele Kasper: "Interlanguage Pragmatics: Requesting in a Foreign Language", Andrew Radford und Michelle Aldridge: "The Acquisition of the Inflection System" sowie Dieter Wolff: "Auf- und absteigende Verarbeitungsprozesse bei der Textverarbeitung in einer zweiten Sprache"); 5. "Research in the Classroom: Some Implications" (Karl-Richard Bausch: "Anmerkungen zum Prinzip der Generalisierung bei der Erforschung und Durchfuehrung von Fremdsprachenunterricht", Wolfgang Boerner: "Schreiben im Fremdsprachenunterricht: Ueberlegungen zu einem Modell", Hans-Juergen Krumm: "Effecting Change in Teaching Behaviour in the Modern Language Classroom", Dieter Mindt: "New Ways for Research on Grammar for English as a Foreign Language: Outline and Application", Rudolf Nissen: "Beyond Sinclair/Coulthard: 'Free Didactic Conversations' in the German EFL Classroom", Joachim Raith: "Englischunterricht und tuerkische Lerner - Bereich Aussprache", Johannes-Peter Timm: "Operationelle Regeln fuer den Englichunterricht", Alber Valdmann: "Interlinguistic Variability: The Control of Variable 'è' by American Graduate Student French Instructors" und Wolfgang Zydatiss: "Fossilized Grammar Proficiency? A Developmental View of German Oberstufen-Pupils' Written English"). Eine "Tabula gratulatoria" beschliesst die Festschrift.
Erfasst vonInformationszentrum für Fremdsprachenforschung, Marburg
Update1996_(CD)
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