Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/inn/en | Siegel, Stefan T.; Hensch, Ines |
---|---|
Titel | Qualitätskriterien für Lehrvideos aus interdisziplinärer Perspektive. Ein systematisches Review. |
Quelle | Aus: Matthes, Eva (Hrsg.); Siegel, Stefan T. (Hrsg.); Heiland, Thomas (Hrsg.): Lehrvideos - das Bildungsmedium der Zukunft? Erziehungswissenschaftliche und fachdidaktische Perspektiven. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt (2021) S. 254-266
PDF als Volltext |
Reihe | Beiträge zur historischen und systematischen Schulbuch- und Bildungsmedienforschung |
Beigaben | Literaturangaben |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | online; gedruckt; Sammelwerksbeitrag |
ISBN | 978-3-7815-2465-1; 978-3-7815-5910-3 |
Schlagwörter | Systematic Review; Medienanalyse; Medienpädagogik; Lehrerausbildung; Lehrerbildung; Lehrfilm; Unterrichtsmedien; Video; Interdisziplinäre Erörterung; Qualität |
Abstract | There is a significant rise in the use of instructional videos in informal as well as formal educational settings. This article describes what the contributors to the edited volume Lehrvideos - das Bildungsmedium der Zukunft? Erziehungswissenschaftliche und fachdidaktische Perspektiven consider to be quality criteria for instructional videos. The results are based on a preregistered systematic review of 19 chapters of the named edited volume. All passages in which the authors mentioned or described (quality) criteria for instructional videos were analyzed using qualitative text analysis. Results were documented and summarized in a matrix that covers quality criteria for instructional videos from an interdisciplinary perspective. The developed matrix can be used to adequately analyze, select, produce and use videos in formal educational settings. Besides, it can stimulate further research on the quality of instructional videos. (Orig.). |
Erfasst von | Externer Selbsteintrag |
Update | 2022/3 |