Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enMontanari, Elke G.; Abel, Roman; Tschudinovski, Lilia; Graßer, Barbara
TitelHow do parental input and socio-economic status account for differences within and between the cohorts?
QuelleAus: Brehmer, Bernhard (Hrsg.); Treffers-Daller, Jeanine (Hrsg.): Lost in Transmission. The role of attrition and input in heritage language development. Amsterdam: Benjamins (2020) S. 152-170
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
ReiheStudies in Bilingualism. 59
BeigabenLiteraturangaben
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Sammelwerksbeitrag
ISBN978-90-272-0539-1; 978-90-272-6135-9
DOI10.1075/sibil.59
SchlagwörterSoziale Herkunft; Europa; Russisch; Schüler; Sprache; Sprachkompetenz; Deutsch; Türkisch; Soziale Herkunft; Wortschatz; Sprachentwicklung; Sprachgebrauch; Variabilität; Primarbereich; Schüler; Herkunftskultur; Zweite Generation; Deutsch; Sprache; Sprachentwicklung; Sprachgebrauch; Sprachkompetenz; Vokabular; Wortschatz; Erstsprache; Russisch; Bilingualismus; Türkisch; Variabilität; Muttersprachiger Spracherwerb; Migrationshintergrund; Soziokulturelle Bedingung; Migrationshintergrund; Europa
AbstractHow does vocabulary in the heritage language develop? Does the social environment of the community have an influence? This chapter presents empirical results regarding the development of expressive and receptive vocabulary in the heritage language and analyzes the effects of amount of exposure, use, socio-economic status, dominance, and community on the acquisition of vocabulary in the heritage language. A Russian-German and a Turkish-German speaking sample are compared: 211 children at the age of 6-10 years were tested with a standardized picture naming task in a cross-sectional design. The results show a good receptive mastery and a limited expressive command of vocabulary with large individual differences, and only a slight development in the timespan of four years. Between the communities we find systematic variation, which we attribute to social and pragmatic differences with moderator and mediator effects. Possible limitations of the results are discussed with respect to cross-linguistic test effects. (Orig.).
Erfasst vonExterner Selbsteintrag
Update2022/2
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Die Wikipedia-ISBN-Suche verweist direkt auf eine Bezugsquelle Ihrer Wahl.
Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: