Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enKrinzinger, Helga; Koten, Jan Willem; Horoufchin, Houpand; Kohn, Nils; Arndt, Dominique; Sahr, Katleen; Konrad, Kerstin; Willmes, Klaus
TitelThe role of finger representations and saccades for number processing.
An fMRI study in children.
QuelleIn: Frontiers in psychology, 2 (2011) Art. 373, 12 S.
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben
ZusatzinformationForschungsdaten, Studiendetails und Erhebungsinstrumente
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1664-1078
DOI10.3389/fpsyg.2011.00373
SchlagwörterAssoziation; Kognition; Kognitive Entwicklung; Kognitive Kompetenz; Motorik; Motorische Entwicklung; Kognitiver Fähigkeitstest; Assoziation; Augenbewegung; Gehirn; Grundschule; Kognition; Motorik; Numerische Mathematik; Rechnen; Schüler; Zahl; Zahlentheorie; Motorische Entwicklung; Zahlbegriff; Hirnforschung; Numerisches Verfahren; Kognitive Entwicklung; Hirnfunktion; Kognitive Kompetenz; Zählen; Abstraktes Denken; Neuronales Netz; Addition; Grundschule; Schüler; Abstraktes Denken; Abstraktionsfähigkeit; Augenbewegung; Gehirn; Hirnforschung; Hirnfunktion; Neuronales Netz; Addition; Mathematische Kompetenz; Numerische Mathematik; Numerisches Verfahren; Rechenkompetenz; Rechnen; Zahl; Zahlbegriff; Zahlentheorie; Zahlenverarbeitung; Zählen; Magnetresonanzverfahren; Bewegung (Motorische); Grundschulalter
AbstractA possible functional role of finger representations for the development of early numerical cognition has been the subject of recent debate; however, until now, only behavioral studies have directly supported this view. Working from recent models of number processing, we focused on the neural networks involved in numerical tasks and their relationship to the areas underlying finger representations and saccades in children aged 6-12? years. We were able to differentiate three parietal circuits that were related to distinct aspects of number processing. Abstract magnitude processing was subserved by an association area also activated by saccades and visually guided finger movements. Addition processes led to activation in an area only engaged during saccade encoding, whereas counting processes resulted in the activation of an area only activated during visually guided finger movements, namely in the anterior intraparietal sulcus. Apart from this area, a large network of specifically finger-related brain areas including the ventral precentral sulcus, supplementary motor area, dorso-lateral prefrontal cortex, insula, thalamus, midbrain, and cerebellum was activated during (particularly non-symbolic) exact addition but not during magnitude comparison. Moreover, a finger-related activation cluster in the right ventral precentral sulcus was only present during non-symbolic addition and magnitude comparison, but not during symbolic number processing tasks. We conclude that finger counting may critically mediate the step from non-symbolic to symbolic and exact number processing via somatosensory integration processes and therefore represents an important example of embodied cognition. (Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2022/2
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Frontiers in psychology" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: