Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enBarban, Nicola; De Cao, Elisabetta; Oreffice, Sonia; Quintana-Domeque, Climent
TitelThe effect of education on spousal education: A genetic approach.
Gefälligkeitsübersetzung: Der Einfluss der Bildung auf die Bildung des Ehepartners: Ein genetischer Ansatz.
QuelleIn: Labour economics, (2021) 71, S. 1-12
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0927-5371
DOI10.1016/j.labeco.2021.102023
SchlagwörterBildungsniveau; Intelligenz (Psy); Kognitive Kompetenz; Persönlichkeitsmerkmal; Ehefrau; Ehemann; Ehefrau; Ehemann; Genetik; USA; Auswirkung; Präferenz; Qualifikation; Determinante; Bildungsniveau; Kognitive Kompetenz; Bildungsabschluss; Auswahlverfahren; Bildungsabschluss; Genetik; Determinante; Qualifikation; Ausbildungszeit; Auswahlverfahren; Auswirkung; Präferenz; Ehepartner; USA
Abstract"We investigate the causal effect of education on spousal education using a sample of couples from the Health and Retirement Study. We estimate reduced-form linear matching functions derived from a parsimonious matching model which links spouses' education. Using OLS we find that an additional year in husband's (resp. wife's) education is associated with an average increase in wife's (resp. husband's) education of 0.41 years '95% CI: 0.37, 0.45 (resp. 0.63 years '95% CI: 0.57, 0.68). To deal with endogeneity issues due to measurement error and omitted variables, we use a measure of genetic propensity (polygenic score) for educational attainment as an instrumental variable. Assuming that our instrument is valid, our 2SLS estimate suggests that an additional year in husband's (resp. wife's) education increases wife's (resp. husband's) education by about 0.49 years '95% CI: 0.35, 0.62 (resp. 0.76 '95% CI: 0.56, 0.96). Since greater genetic propensity for educational attainment has been linked to a range of personality and cognitive skills, we allow for the possibility that the exclusion restriction is violated using the plausible exogenous approach by Conley et al. (2012). A positive causal effect of education on spousal education cannot be ruled out, as long as one standard deviation increase in husband's (wife's) genetic propensity for education directly increases wife's (husband's) education by less than 0.2 (0.3) years." (Author's abstract, IAB-Doku, © 2021 Elsevier).
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2022/2
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Labour economics" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: