Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inJiang, Xuan
TitelWomen in STEM: Ability, preference, and value.
Gefälligkeitsübersetzung: Frauen in MINT-Berufen: Fähigkeiten, Vorlieben und Wertschätzung.
QuelleIn: Labour economics, (2021) 70
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0927-5371
DOI10.1016/j.labeco.2021.101991
SchlagwörterFrau; Arbeit; Beruf; Berufswechsel; Beschäftigung; Frau; Informatik; Leben; Mann; Mathematik; Naturwissenschaften; Studienerfolg; Technik; Schulleistung; USA; Gleichgewicht; Präferenz; Determinante; Angemessenheit; Arbeitsplatzwahl; Einkommensunterschied; Bildungsertrag; Bildungsertrag; Schulleistung; Leben; Informatik; Determinante; Mathematik; Naturwissenschaften; Einkommensunterschied; Gleichgewicht; Arbeit; Arbeitsplatzwahl; Beruf; Berufswechsel; Beschäftigung; Studienwahl; Studienerfolg; Angemessenheit; Geschlechtsspezifik; Präferenz; Technik; Hochschulabsolvent; Mann; USA
Abstract"Women are underrepresented in both STEM college majors and STEM jobs. Even with a STEM college degree, women are significantly less likely to work in STEM occupations than their male counterparts. This paper studies the determinants of the gender gap in college major choice and job choice between STEM and non-STEM fields and quantifies how much the gender wage gap can be explained by these choices using an extended Roy Model. I find that men's ability sorting behavior is statistically stronger than women's in major choice, yet gender differences in ability and ability sorting together explain only a small portion of the gender gap in STEM majors. The gender gap in STEM occupations cannot be explained by the gender differences in ability or ability sorting. Instead, a part of the gender gap in STEM occupations can be explained by the fact that women are more represented in less Math-intensive STEM majors and graduates from those majors are more likely to be well-matched to and to take jobs in non-STEM occupations. The other part of the gender gap in STEM occupations can be explained by women's preference over work-life balance and women's home location. The counterfactual analysis shows that about 13.7% of the gender wage gap among college graduates can be explained by the returns to STEM careers among the non-STEM women in the top 6.7% of the ability distribution." (Author's abstract, IAB-Doku, © 2021 Elsevier).
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2022/2
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Labour economics" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: