Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enBremerich-Vos, Albert; Wendt, Heike
TitelZur Nutzung von Laut- bzw. Anlauttabellen im Deutschunterricht der Grundschule.
Titel in anderen Sprachen: Use of initial sound tables in German lessons in primary schools.
QuelleIn: Zeitschrift für angewandte Linguistik, 70 (2019) 1, S. 19-36
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben; Tabellen 5
ZusatzinformationForschungsdaten, Studiendetails und Erhebungsinstrumente
Sprachedeutsch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1433-9889; 2190-0191
DOI10.1515/zfal-2019-2015
SchlagwörterDeutschunterricht; Grundschule; Lehrer; Lesen; Rechtschreibung; Schüler; Rechtschreibunterricht; Schreiben; Anlaut; Schreib- und Lesefähigkeit; Lautes Lesen; Grundschule; Lehrer; Schüler; Lernmethode; Anlaut; Deutschunterricht; Lautes Lesen; Lesen; Rechtschreibdidaktik; Rechtschreibung; Rechtschreibunterricht; Schreib- und Lesefähigkeit; Schreiben; Schreibkompetenz; IGLU (Internationale Grundschul-Lese-Untersuchung)
AbstractIn current debates the media, policy makers and scientists are aiming to identify factors explaining negative trends in the orthography competencies of German primary school students. Especially a concept making use of initial sound tables and the method "reading by writing" is often identified as a core factor. However empirical studies backing these claims are rare and contradictory. Also very little is known about the actual use of initial sound tables in primary schools. In this article we provide an overview of empirical studies on the effectiveness of the use of initial sound tables and the concept "reading by writing". We then present data from a short teacher survey on the use of initial sound tables in German classes, which was realized as an extension to the PIRLS 2016 and is therefore representative for German primary schools. According to this survey about 70 % of all Grade 4 learners of 2016 have been exposed to initial sound tables as part of their German lessons throughout primary school. About half of these learners were asked to work almost every lesson with these tables in their first one-half years of schooling. We also find that teachers who work with sound tables differ in their beliefs about when student's spelling mistakes should be corrected. In addition we find that the majority of teachers report to combine the use of sound tables with other materials, such as basic readers. We argue especially this finding should guide future designs of studies aiming to compare the effectiveness of different methods as most of the current studies possibly wrongly assume a distinctive or at least dominant use of initial sound tables or basic readers. (Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2021/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Zeitschrift für angewandte Linguistik" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: