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Es handelt sich zum Einen um Übersetzungen ins Deutsche, die dem FIS Bildung-Schlagwortbestand entnommen wurden. Zum Anderen wurden zusammengesetzte englische Schlagworte in Terme zerlegt, die in der Regel nur einen inhaltlichen Aspekt repräsentieren. Ergänzend wurden Synonyme und vereinzelt zusätzliche Pluralformen hinzugefügt. Diese Anreicherung geht auf die Nutzung intellektueller Vorarbeiten zurück.
Two-way immersion programs educate L1 speakers of a majority language with native speakers of a minority language while providing instruction in both languages. Learners' verbal selfconcepts in such programs has rarely been investigated. In the present study, the authors compared self-concepts in German (as the majority language) and English (as a third language) of N = 617 pupils of the ninth grade plus all other 15-year-olds (in analogy to PISA) at a dual-immersive school (the State European School Berlin, SESB) with a representative comparison group of N = 2,672 pupils from mainstream schools. Multivariate regression analyses showed that both verbal self-concepts were higher at SESB, particularly for adolescents who grew up speaking only German monolinguals). Verbal self-concepts were strongly associated with language skills in the two subjects. The authors discuss the results with regard to reference group effects. (Verlag, adapt.).
Erfasst von
Informationszentrum für Fremdsprachenforschung, Marburg
Update
2021/3
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