Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enGoldhammer, Frank; Moosbrugger, Helfried; Schweizer, Karl
TitelOn the separability of cognitive abilities related to Posner's attention components.
And their contributions to conceptually distinct attention abilities related to working memory, action theory, and psychometric assessment.
QuelleIn: European psychologist, 12 (2007) 2, S. 103-118
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1016-9040; 1878-531X
DOI10.1027/1016-9040.12.2.103
SchlagwörterFaktorenanalyse; Arbeitsgedächtnis; Aufmerksamkeit; Kognition; Konzentration (Psy); Psychomotorische Aktivität; Räumliche Wahrnehmung; Aufmerksamkeitstest; Faktorenanalyse; Kognition; Messung; Aufmerksamkeit; Aufmerksamkeitstest; Fokussierung; Arbeitsgedächtnis; Messung; Fokussierung
AbstractThe study investigates whether five often postulated attention abilities related to Posner's attention components (Posner & Boies, 1971; Posner & Rafal, 1987) - alertness, spatial attention, focused attention, attentional switching, and divided attention - represent empirically distinguishable cognitive mechanisms from an individual differences perspective, and to what extent these abilities contribute to conceptually distinct attention abilities related to working memory (Baddeley, 1986), action theory (Neumann, 1992), and psychometric assessment (e.g., Brickenkamp, 1994; Moosbrugger & Goldhammer, 2007). A total of 232 participants completed 12 attention tasks intended to measure the abilities of interest. First, confirmatory factor analyses (CFA) revealed that the five attention abilities based on Posner's work are moderately related, but clearly distinguishable. The proposed confirmatory factor model consists of one common and five specific attention ability factors. Second, structural equation modeling (SEM) indicated that these five specific attention abilities contribute differentially to attention abilities associated with working memory, action theory, and psychometric assessment, whereas the common factor contributes significantly to all of them. Especially, the results suggest that both divided attention and attentional switching are involved in action-oriented attention abilities as well as in attention abilities associated with psychometric assessment ("concentration") (Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2020/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "European psychologist" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: