Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enBecker, Michael; Baumert, Jürgen; Tetzner, Julia; Maaz, Kai; Köller, Olaf
TitelChildhood intelligence, family background, and gender as drivers of socioeconomic success.
The mediating role of education.
QuelleIn: Developmental psychology, 55 (2019) 10, S. 2231-2248Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenIllustrationen
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0012-1649; 1939-0599
DOI10.1037/dev0000766
SchlagwörterBildung; Längsschnittuntersuchung; Gender; Intelligenz (Soz); Kognitive Kompetenz; Bildungsbiografie; Bildungsgang; Soziale Herkunft; Kindheit; Familie; Frau; Geschlechtsspezifischer Unterschied; Berlin; Bildung; Deutschland; Einkommen; Eltern; Erwachsener; Familie; Frau; Kind; Längsschnittuntersuchung; Nordrhein-Westfalen; Sachsen-Anhalt; Teilzeitbeschäftigung; Berufserfolg; Bildungsgang; Soziale Herkunft; Kognitive Kompetenz; Mecklenburg-Vorpommern; Eltern; Kind; Sozialer Status; Sozioökonomische Lage; Einkommen; Berufserfolg; Teilzeitbeschäftigung; Einflussfaktor; Gender; Erwachsener; Berlin; Deutschland; Mecklenburg-Vorpommern; Nordrhein-Westfalen; Sachsen-Anhalt
AbstractWhat drives socioeconomic success within a society? This study analyzes how late childhood intelligence, parental socioeconomic background, and gender relate to multiple dimensions of adult socioeconomic success (i.e., education, occupational status, and income). A particular focus is placed on education, which is considered as both an indicator of socioeconomic success and a mediator of the relationships with the other dimensions. Randomly sampled participants (N = 5,292) in a German prospective longitudinal study were assessed for the first time at age 12 years in 1991 and for the last time as adults in 2009-10. Comparison of the effects of childhood intelligence and parental socioeconomic background revealed childhood intelligence to be the more powerful predictor of the 3 dimensions of later adult socioeconomic success. Education was the strongest predictor of both later adult occupational status and later adult income, and mediated most of the effects of childhood intelligence and parental socioeconomic background on later adult occupational status and later adult income. A gender income gap was apparent, with men reporting higher income, even when childhood factors and education were controlled. Education barely mediated any gender differences, but family-related structural factors (i.e., working part time and having children) explained much of the gender gap in income. (DIPF/Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2020/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Developmental psychology" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: