Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inPersson, Anders
TitelAmericans and Russians as representatives of 'Us' and 'Them': contemporary Swedish school history textbooks and their portrayals of the central characters of the Cold War.
QuelleAus: Christophe, Barbara (Hrsg.); Gautschi, Peter (Hrsg.); Thorp, Robert (Hrsg.): The Cold War in the classroom. International perspectives on textbooks and memory practices. Cham: Palgrave Macmillan (2019) S. 107-135
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
ReihePalgrave studies in educational media
BeigabenIllustration; Literaturangaben S. 133-135
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Sammelwerksbeitrag
ISBN978-3-030-11998-0; 978-3-030-11999-7
DOI10.1007/978-3-030-11999-7_6
SchlagwörterMethode; Amerikabild; Geschichtsunterricht; Methode; Russlandbild; Schulbuch; Ost-West-Konflikt; Schweden; Schulbuch; Geschichtsunterricht; Amerikabild; Ost-West-Konflikt; Russlandbild; Schweden
AbstractPersson analyses five contemporary Swedish school textbooks in order to understand how they present the USA and the USSR's roles in the Cold War, examining how the superpowers' origins and motives are presented, judgements about their actions offered, and the extent to which they are 'othered', stereotyped or homogenised, criticised or made into objects of identification. Persson draws on Arendt's theory of 'mak(ing) visits' to explore how students might recognise themselves in the American or Russian people, arguing that to promote personal growth (and not just produce nationalists), textbooks should encourage recognition with both oppressors and victims. Persson aims to prompt further study on how the most recent shifts in political opinion and Swedish selfconception have affected textbook narratives.
Erfasst vonLeibniz-Institut für Bildungsmedien | Georg-Eckert-Institut (GEI), Braunschweig
Update2020/2
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Die Wikipedia-ISBN-Suche verweist direkt auf eine Bezugsquelle Ihrer Wahl.
Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: