Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enBreda, Thomas; Napp, Clotilde
InstitutionForschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit
TitelGirls' comparative advantage in reading can largely account for the gender gap in Math-intensive fields.
Gefälligkeitsübersetzung: Der Wettbewerbsvorteil von Mädchen im Lesen kann weitestgehend für den geschlechtsspezifischen Unterschied in mathematischen Fächern verantwortlich gemacht werden.
QuelleBonn (2019), 45 S.
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
ReiheIZA discussion paper. 12503
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Monographie
ISSN2365-9793
SchlagwörterSelbsteinschätzung; Berufswahl; Informatik; Lesen; Mathematik; Naturwissenschaften; Technik; Schulleistung; Auswirkung; Internationaler Vergleich; Selbsteinschätzung; Technischer Beruf; Schulleistung; Fächerwahl; Informatik; Lesen; Mathematik; Ingenieurwissenschaft; Naturwissenschaften; Entwicklungsland; Berufswahl; Naturwissenschaftlich-technischer Beruf; Technischer Beruf; Studienwahl; Internationaler Vergleich; Auswirkung; Geschlechtsspezifik; Technik; OECD (Organisation für wirtschaftliche Zusammenarbeit und Entwicklung); Männlicher Jugendlicher; Weibliche Jugendliche; Informationswissenschaft
Abstract"Gender differences in math performance are now small in developed countries and they cannot explain on their own the strong under-representation of women in math-related fields. This latter result is however no longer true once gender differences in reading performance are also taken into account. Using individual-level data on 300,000 15-yearold students in 64 countries, we show that the difference between a student performance in reading and math is 80% of a standard deviation larger for girls than boys, a magnitude considered as very large. When this difference is controlled for, the gender gap in students' intentions to pursue math-intensive studies and careers is reduced by around 75%, while gender gaps in self-concept in math, declared interest for math or attitudes towards math entirely disappear. These latter variables are also much less able to explain the gender gap in intentions to study math than is students' difference in performance between math and reading. These results are in line with choice models in which educational decisions involve intra-individual comparisons of achievement and self-beliefs in different subjects as well as cultural norms regarding gender. To directly show that intra-individual comparisons of achievement impact students' intended careers, we use differences across schools in teaching resources dedicated to math and reading as exogenous variations of students comparative advantage for math. Results confirm that the comparative advantage in math with respect to reading at the time of making educational choices plays a key role in the process leading to women's under-representation in math-intensive fields." (Author's abstract, IAB-Doku).
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2020/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Da keine ISBN zur Verfügung steht, konnte leider kein (weiterer) URL generiert werden.
Bitte rufen Sie die Eingabemaske des Karlsruher Virtuellen Katalogs (KVK) auf
Dort haben Sie die Möglichkeit, in zahlreichen Bibliothekskatalogen selbst zu recherchieren.
Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: