Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enKnoth Humlum, Maria; Brink Nandrup, Anne; Smith, Nina
TitelClosing or reproducing the gender gap?
Parental transmission, social norms and education choice.
Gefälligkeitsübersetzung: Wird die Geschlechterkluft geschlossen oder reproduziert? Elterliche Übertragung, soziale Normen und Bildungswahl.
QuelleIn: Journal of population economics, 32 (2019) 2, S. 455-500
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0933-1433; 1432-1475
DOI10.1007/s00148-018-0692-1
SchlagwörterBildungsverhalten; Bildungsbeteiligung; Stereotyp; Geschlechtsspezifische Sozialisation; Soziale Mobilität; Soziale Norm; Geschlechterrolle; Berufswahl; Dänemark; Stereotyp; Geschlechterrolle; Soziale Mobilität; Soziale Norm; Bildungsverhalten; Bildungsbeteiligung; Berufswahl; Generationenverhältnis; Geschlechterverteilung; Geschlechtsspezifik; Dänemark
Abstract"Over the last decade, the economic literature has increasingly focused on the importance of gender identity and sticky gender norms in an attempt to explain the persistence of the gender gaps in education and labour market behaviour. Using detailed register data on the latest cohorts of Danish labour market entrants, this paper examines the intergenerational correlation in gender-stereotypical choice of education. Although to some extent picking up inherited and acquired skills, our results suggest that if parents exhibit gender-stereotypical labour market behaviour, children of the same sex are more likely to choose a gender-stereotypical education. The associations are strongest for sons. Exploiting the detailed nature of our data, we use birth order and sibling sex composition to shed light on the potential channels through which gender differences in educational preferences are transmitted across generations. Our findings support the hypothesis that human capital transfers and intra-family resource allocation are important mechanisms. We find no evidence suggesting that school and/or residential location are important drivers of the documented intergenerational correlations." (Author's abstract, © Springer-Verlag).
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2019/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Journal of population economics" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: