Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inJing-Schmidt, Zhuo
TitelZur Frage der chinesischen "shi-de"-Konstruktion: Eine konzeptualistische und diskurspragmatische Erklärung.
QuelleIn: Chinesischunterricht, (2008) 23, S. 87-112Verfügbarkeit 
BeigabenAnmerkungen
Sprachedeutsch; chinesische Zitate
Dokumenttypgedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0933-8381
SchlagwörterDiskurs; Grammatik; Prosodie; Kopula; Nominalisierung; Chinesischunterricht; Grammatik; Kopula; Nominalisierung; Chinesischunterricht; Prosodie; Diskurs
AbstractThe article addresses the Modern Standard Chinese "shi-de" construction, a controversial phenomenon both in linguistics and foreign language teaching. By adopting a conceptualist view of grammatical structures and by taking into account the role of discourse pragmatics in grammar, the current study is able to provide a unitary account of different "shi-de" constructions, which have been thought to be unrelated. More specifically, the author draws attention to the structural schema involving a nominal phrase as the predicative complement which is shared not only by all the subtypes of the "shi-de" construction, but also by the simple copular construction whose predicative complement is a noun or noun phrase. Taking this structural commonality as the point of departure, the author proposes a conceptual and semantic network in which the simple copular construction is the prototype that motivates the various subtypes of the "shi-de" construction structurally, semantically and in terms of information structure. Context, too, is taken into account in the interpretation of the subtypes. The revelation of the conceptual basis and cognitive economy inherent in the conceptualist model of a semantic network is due to contribute to increased efficiency in the acquisition of the linguistic structure in question. (Verlag, adapt.).
Erfasst vonInformationszentrum für Fremdsprachenforschung, Marburg
Update2019/2
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Chinesischunterricht" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: