Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/in | Blossfeld, Pia N. |
---|---|
Institution | Leibniz-Institut für Bildungsverläufe |
Titel | A multidimensional measure of social origin. Theoretical perspectives, operationalization and empirical application in the field of educational inequality research. Gefälligkeitsübersetzung: Ein mehrdimensionales Maß für die soziale Herkunft. Theoretische Perspektiven, Operationalisierung und empirische Anwendung für die Erforschung der Bildungsungleichheit. |
Quelle | Bamberg (2018), 24 S.
PDF als Volltext |
Reihe | LIfBi working paper. 73 |
Sprache | englisch |
Dokumenttyp | online; Monographie |
Schlagwörter | Bildungsprozess; Bildungsforschung; Bildungsmonitoring; Empirische Sozialforschung; Panel; Bildungschance; Bildungsniveau; Chancengleichheit; Soziale Ungleichheit; Statusinkonsistenz; Chancengleichheit; Deutschland; Eltern; Empirische Sozialforschung; Soziale Ungleichheit; Soziale Klasse; Bildungsforschung; Bildungsniveau; Bildungsprozess; Panel; Statusinkonsistenz; Eltern; Soziale Klasse; Sozialer Status; Bildungsmonitoring; NEPS (National Educational Panel Study); Deutschland |
Abstract | "This working paper describes the theoretical reasons and empirical operationalization of a multidimensional social origin measure in the field of educational inequality research. Application examples are based on data from the National Educational Panel Study (NEPS). This measure combines information on parental education, parental class and parental status (in a Weberian sense). The multidimensional social origin variable is useful for educational researchers who are interested in analyzing status inconsistencies as well as cumulating and compensating effects of social origin resources on educational opportunities." (Author's abstract, IAB-Doku). |
Erfasst von | Institut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg |
Update | 2019/1 |