Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/inn/en | Kranefeld, Ulrike; Heberle, Kerstin |
---|---|
Titel | "Dankeschön! Was war das Problem?" Zur Rekonstruktion mikroadaptiver Handlungsroutinen im Musikunterricht. Paralleltitel: "Thanks! What was the problem?" On the reconstruction of microadaptive routines in the music classroom. |
Quelle | Aus: Knigge, Jens (Hrsg.); Niessen, Anne (Hrsg.): Musikpädagogik und Erziehungswissenschaft. Münster u.a.: Waxmann (2016) S. 137-153
PDF als Volltext |
Reihe | Musikpädagogische Forschung. 37 |
Zusatzinformation | Forschungsdaten, Studiendetails und Erhebungsinstrumente |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | online; Sammelwerksbeitrag |
ISSN | 0937-3993 |
ISBN | 978-3-8309-3500-1 |
URN | urn:nbn:de:0111-pedocs-152497 |
Schlagwörter | Fallstudie; Interview; Problemlösen; Deutschland; Interview; Schüler; Problemlösen; Handlungsorientierung; Fallstudie; Forschungsprojekt; Schuljahr 05; Schüler; Adaptiver Unterricht; Handlungsorientierung; Videoanalyse; Musikunterricht; Forschungsprojekt; Deutschland |
Abstract | To adapt instruction to the different needs of learners in the music classroom, teachers have to be adaptive in terms of planning competency as well as implementation competency. There is a need to adjust methods in the classroom situation itself. This paper examines such microadaptions from a video-based perspective and asks how teachers show routines in adapting to classroom situations. A case study of a 5th grade music classroom is framed by the methodological reflection on how routines can be described by a combination of video-based observation and video-stimulated recall-interviews. (DIPF/Orig.). |
Erfasst von | DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main |
Update | 2018/3 |