Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enSteinhauer, Hans Walter; Aßmann, Christian; Zinn, Sabine; Goßmann, Solange; Rässler, Susanne
TitelSampling and weighting cohort samples in institutional contexts.
The National Educational Panel Study cohort samples of kindergarten children, students in grade 5 and in grade 9.
QuelleIn: Wirtschafts- und sozialstatistisches Archiv, 9 (2015) 2, S. 131-157
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1863-8155; 1863-8163
DOI10.1007/s11943-015-0162-0
SchlagwörterClusteranalyse; Vergleichsuntersuchung; Design; Partizipation; Sprachkompetenz; Regressionsanalyse; Lebensbedingungen; Sekundarstufe I; Sprachkompetenz; Bilinguale Erziehung; Regressionsanalyse; Design; Mathematische Kompetenz; Sampling; Lebensbedingungen; Partizipation; Einflussfaktor; Studie; Kindergartenkind; Studie
AbstractThe National Educational Panel Study surveys, among others, cohort samples of Kindergarten children, students in Grade 5 and students in Grade 9. This paper gives details on the applied sampling designs to realize these samples. The implemented designs cover indirect sampling procedures, stratification, and two-stage cluster sampling designs. Details on the derivation of design weights and their successive adjustments yielding nonresponse adjusted weights are presented. The considered adjustments refer to institutional and individual nonresponse and take into account clustering on institutional level by specifying random effects within the corresponding regression models. For Kindergarten children, the empirical results show that a child's living conditions (with both or only one parent present) influence the participation propensity. For students in secondary schools, a language other than German spoken at home as well as competencies in math and German influence the decision to participate in the panel study. A discussion of strategies to provide cross-sectional and longitudinal weights is provided. (Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2018/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Wirtschafts- und sozialstatistisches Archiv" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: