Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enAßmann, Christian; Gaasch, Christoph; Pohl, Steffi; Carstensen, Claus H.
TitelBayesian estimation in IRT models with missing values in background variables.
QuelleIn: Psychological test and assessment modeling, 57 (2015) 4, S. 595-618
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben
Sprachedeutsch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN2190-0493; 2190-0507
SchlagwörterKompetenzmessung; Klassifikation; Schüler; Regressionsanalyse; Schüler; Regressionsanalyse; Mathematische Kompetenz; Bayes-Statistik; Klassifikation
AbstractLarge scale assessment studies typically aim at investigating the relationship between persons competencies and explaining variables. Individual competencies are often estimated by explicitly including explaining background variables into corresponding Item Response Theory models. Since missing values in background variables inevitably occur, strategies to handle the uncertainty related to missing values in parameter estimation are required. We propose to adapt a Bayesian estimation strategy based on Markov Chain Monte Carlo techniques. Sampling from the posterior distribution of parameters is thereby enriched by sampling from the full conditional distribution of the missing values. We consider non-parametric as well as parametric approximations for the full conditional distributions of missing values, thus allowing for a flexible incorporation of metric as well as categorical background variables. We evaluate the validity of our approach with respect to statistical accuracy by a simulation study controlling the missing values generating mechanism. We show that the proposed Bayesian strategy allows for effective comparison of nested model specifications via gauging highest posterior density intervals of all involved model parameters. An illustration of the suggested approach uses data from the National Educational Panel Study on mathematical competencies of fifth grade students. (Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2018/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Psychological test and assessment modeling" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: