Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/inn/en | Fiedler, Daniel; Müllensiefen, Daniel |
---|---|
Titel | Musikalisches Selbstkonzept und Musikalische Erfahrenheit beeinflussen die Entwicklung des Interesses am Schulfach Musik. Eine empirische Längsschnittuntersuchung von Schülerinnen und Schülern an Haupt-, Gemeinschafts- und Realschulen sowie Gymnasien in Baden-Württemberg. Paralleltitel: Musical self-concept and musical sophistication influence the development of interest in music as a school subject. An empirical long-term study of German students at secondary schools. |
Quelle | Aus: Cvetko, Alexander J. (Hrsg.); Rolle, Christian (Hrsg.): Musikpädagogik und Kulturwissenschaft. 1. Aufl. Münster; New York: Waxmann (2017) S. 217-235
PDF als Volltext |
Reihe | Musikpädagogische Forschung. 38 |
Sprache | deutsch; englisch |
Dokumenttyp | online; gedruckt; Sammelwerksbeitrag |
ISBN | 978-3-8309-3661-9 |
URN | urn:nbn:de:0111-pedocs-156351 |
Schlagwörter | Erfahrung; Längsschnittuntersuchung; Beeinflussung; Selbstkonzept; Schulform; Sekundarstufe I; Schüler; Interesse; Musikpädagogik; Musikunterricht; Baden-Württemberg |
Abstract | This longitudinal study investigates different aspects of musical development of German students (n = 334) in secondary schools across one school year. Musical self-concept and musical sophistication, as well as several other music-specific and demographic variables, were assessed at three different points in time in addition to the target variable interest in music as a school subject. Sequence pattern analyses identified two, respectively four, different developmental trajectories for the constructs musical self-concept and musical sophistication. Taken together, these gave rise to two general developmental trajectories. A subsequent multilevel analysis showed that the identified two general developmental trajectories affect students' interest in music as a school subject. (DIPF/Orig.). |
Erfasst von | Professur für Musikpädagogik an der NORD Universität Levanger |
Update | 2018/1 |