Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enBuser, Thomas; Peter, Noemi; Wolter, Stefan
InstitutionForschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit
TitelGender, willingness to compete and career choices along the whole ability distribution.
Gefälligkeitsübersetzung: Geschlecht, Wettbewerbsfreude und berufliche Entscheidungen entlang der kompletten Fähigkeitsverteilung.
QuelleBonn (2017), 37 S.
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
ReiheIZA discussion paper. 10976
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Monographie
SchlagwörterKognitive Kompetenz; Persönlichkeitsmerkmal; Risikobereitschaft; Sekundarstufe I; Schüler; Wettbewerbsfähigkeit; Ausbildungswahl; Berufswahl; Betriebliche Berufsausbildung; Studium; Studienwahl; Geschlechtsspezifik; Bern; Kanton; Schweiz
Abstract"Men are generally found to be more willing to compete than women and there is growing evidence that willingness to compete is a predictor of individual and gender differences in career decisions and labor market outcomes. However, most existing evidence comes from the top of the education and talent distribution. In this study, we use incentivized choices from more than 1500 Swiss lower-secondary school students to ask how the gender gap in willingness to compete varies with ability and how willingness to compete predicts career choices along the whole ability distribution. Our main results are: 1. The gender gap in willingness to compete is essentially zero among the lowest-ability students, but increases steadily with ability and reaches 30 - 40 percentage points for the highest-ability students. 2. Willingness to compete predicts career choices along the whole ability distribution. At the top of the ability distribution, students who compete are more likely to choose a math or science-related academic specialization and girls who compete are more likely to choose academic over vocational education in general. At the middle, competitive boys are more likely to choose a business-oriented apprenticeship, while competitive girls are more likely to choose a math-intensive apprenticeship or an academic education. At the bottom, students who compete are more likely to succeed in securing an apprenticeship position. We also discuss how our findings relate to persistent gender differences in career outcomes." (Author's abstract, IAB-Doku).
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2018/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Da keine ISBN zur Verfügung steht, konnte leider kein (weiterer) URL generiert werden.
Bitte rufen Sie die Eingabemaske des Karlsruher Virtuellen Katalogs (KVK) auf
Dort haben Sie die Möglichkeit, in zahlreichen Bibliothekskatalogen selbst zu recherchieren.
Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: