Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enAdams, Britni L.; King, Joe; Penner, Andrew M.; Bandelj, Nina; Kanjuo-Mrcela, Aleksandra
TitelThe returns to education and labor market sorting in Slovenia, 1993 - 2007.
Gefälligkeitsübersetzung: Bildungserträge und Matching auf dem Arbeitsmarkt in Slowenien, 1993-2007.
QuelleIn: Research in social stratification and mobility, (2017) 47, S. 55-65
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0276-5624
DOI10.1016/j.rssm.2016.06.002
SchlagwörterBetrieb; Slowenien; Osteuropa; Lohnstruktur; Berufsgruppe; Einkommensunterschied; Tarifverhandlung; Transformation; Bildungsertrag; Bildungsertrag; Einkommensunterschied; Transformation; Einkommenseffekt; Lohnstruktur; Tarifverhandlung; Berufsgruppe; Betrieb; Institution; Osteuropa; Slowenien
Abstract"Research on the labor market returns to education focus on explanations based on human capital, signaling, and closure. Drawing on the case of Slovenia from 1993 through 2007 - as it transitioned from a planned to a market-based economy - we propose an alternative institutionally coordinated perspective. We delineate the key features of this arrangement, which include: (1) strong educational criteria for occupations; (2) pre-set job-level pay; (3) within-job educational premia (pay sub-classes) in some sectors; and (4) a portion of pay that is performance-based. This institutionally coordinated perspective helps us understand both the role education plays in matching Slovenians to jobs, and how education contributes to differential pay between individuals in the same job. We use matched employer-employee data on all Slovenians to examine the degree to which the returns to education result from sorting into different establishments, occupations, and occupation-establishment units. We find that sorting processes account for the majority of the returns to education under this institutionally coordinated arrangement. Further, the degree to which sorting matters varies by education type, with the returns to vocational education being somewhat less driven by sorting processes." (Author's abstract, IAB-Doku).
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2017/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Research in social stratification and mobility" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: