Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/inn/en | Rora, Constanze; Wiese, Cathleen |
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Titel | 'Verständige Musikpraxis' als Gegenstand von Musikunterricht zwischen Leiblichkeit und diskursivem Lernen. Paralleltitel: The concept of 'Verständige Musikpraxis' as focus of music teaching between embodiment and discursive learning. |
Quelle | Aus: Clausen, Bernd (Hrsg.): Teilhabe und Gerechtigkeit. Münster; New York: Waxmann (2014) S. 175-191
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Reihe | Musikpädagogische Forschung. 35 |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | online; Sammelwerksbeitrag |
ISBN | 978-3-8309-3144-7 |
URN | urn:nbn:de:0111-pedocs-123834 |
Schlagwörter | Empirische Untersuchung; Schuljahr 03; Grundschule; Didaktik; Nachahmung; Unterrichtskonzeption; Unterrichtspraxis; Unterrichtstheorie; Videoaufzeichnung; Musikpädagogik; Musikunterricht; Leiblichkeit; Wirkung; Deutschland; Leipzig |
Abstract | This article deals with a pedagogical concept called "Verständige Musikpraxis". It wants to elicit whether and if how its effects might be empirically relevant. Starting point is an analysis of a suite of 4 videotaped music lessons with an emphasis on singing in the classroom in primary schools. The taped lessons show a similarity in structure: a phase of practising is mostly followed by a phase of practical learning and reflection, which in turn is interrupting the process. In the phenomenological theory of learning this moment of irritation is a hallmark of the learning process per se. (DIPF/Orig.). |
Erfasst von | DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main |
Update | 2017/1 |