Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inMeier, Lars
TitelClass and gender transformations in Nuremberg (Germany).
Biographical memories.
QuelleAus: Wódz, Kazimiera (Hrsg.); Gnieciak, Monika (Hrsg.): Restructuring Class and Gender. Six case studies. Krakau: NOMOS (2012) S. 180-201Verfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttypgedruckt; Sammelwerksbeitrag
ISBN978-83-7688-113-3
SchlagwörterBiografieforschung; Soziale Identität; Soziale Ungleichheit; Familiengröße; Geschlechterbeziehung; Geschlechterrolle; Arbeitsteilung; Ausländer; Bayern; Geschlecht; Nahverkehr; Nürnberg; Soziale Ungleichheit; Sozialgeschichte; Sozialstruktur; Strukturwandel; Wirtschaft; Geschlechterrolle; Politische Einstellung; Soziale Identität; Soziale Klasse; Wahlverhalten; Entwicklung; Qualifikationsstruktur; Biografieforschung; Pendler; Bevölkerungsstruktur; Kinderbetreuung; Regionale Disparität; Transformation; Familiengröße; Kinderbetreuung; Geschlecht; Regionale Disparität; Sozialgeschichte; Bevölkerungsstruktur; Politische Einstellung; Soziale Klasse; Sozialstruktur; Transformation; Wahlverhalten; Nahverkehr; Arbeitsteilung; Massenarbeitslosigkeit; Strukturwandel; Wirtschaft; Wirtschaftsgeschichte; Frauenerwerbstätigkeit; Qualifikationsstruktur; Entwicklung; Geschlechtsspezifik; Ausländer; Pendler; Bayern; Nürnberg
AbstractThis article describes how class and gender manifest themselves in the transformation region of Nuremberg and illustrates the changes. Class and gender are dynamic social identities which can change in connection with transformation processes of the general social, economic and political situation. Class and gender are the products of an internally unequal society, which is structured alongside social factors, such as power and the possession of economic, symbolic, social or cultural capital. Both class and gender define a position in the social structure and overlap with other factors, such as ethnicity and age (see theory of intersectionality: Brah and Phoenix 2004). Class and gender are defined in terms of relations to others (Bourdieu 1986). Their substances are properties, lifestyle practices and particular sets of experiences. In this article, class and gender are regarded as categories of social science, which do not have to be named directly by the interviewees, but can be inferred - a task for a social scientist - from the collected data. It should be noted that biographical narratives are by no means neutral or constitute objective history lessons. Instead, the biographical narrative serves the interviewee to give an interpretation of his own life. In retrospect, the narrator makes sense of his life and establishes his own identity by means of the narrative (Ricoeur 1991). Class and gender are part of this individual identity. When recounting past events, the narrator looks at what he already experienced from the perspective of the present. Depending on the present situation, experiences from the past may now be seen in a different light, dropped from memory as irrelevant or they might be retold. (Author's abstract, IAB-Doku).
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2013/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Die Wikipedia-ISBN-Suche verweist direkt auf eine Bezugsquelle Ihrer Wahl.
Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: