Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enArnett, Ronald C.; Nakagawa, Gordon
TitelAn Ethical Alternative to Empathic Listening: An Existential/Phenomenological Approach.
Quelle(1981), (32 Seiten)Verfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttypgedruckt; Monographie
SchlagwörterExistentialism; Interpersonal Competence; Listening; Phenomenology; Speech Communication; Theories
AbstractThis paper offers a tentative and exploratory discussion of the assumptive bases and ethical implications of a theory of interpersonal listening based on empathy. The first major section of the paper presents a brief historical overview of the empathic tradition, particularly as it relates to interpersonal communication study and to theory construction in listening. The second section offers a critique of empathic listening on the basis of three considerations: (1) the reification of the notion of self, resulting in the untenable position of psychologizing human language, meaning, and conduct and contributing to the "new narcissism"; (2) the tendency toward studying, teaching, and employing empathic listening as an instrumental technique for enhancing personal growth; and (3) the"cultural baggage" of the sixties-styled nonevaluation, inviting ethical neutralism. The third section formulates an alternative to the listening process, which is rooted in contemporary dialogical and hermenuetic philosophy. (FL)
Erfasst vonERIC (Education Resources Information Center), Washington, DC
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Da keine ISBN zur Verfügung steht, konnte leider kein (weiterer) URL generiert werden.
Bitte rufen Sie die Eingabemaske des Karlsruher Virtuellen Katalogs (KVK) auf
Dort haben Sie die Möglichkeit, in zahlreichen Bibliothekskatalogen selbst zu recherchieren.
Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: