Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/inn/en | Käser, Udo; Westermann, Claudia |
---|---|
Titel | Lehr-Lern-Arrangements im naturwissenschaftlichen Unterricht. Evaluation von Arbeitsgemeinschaften "Jugend forscht". |
Quelle | In: Bildung und Erziehung, 63 (2010) 1, S. 61-78Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext |
Beigaben | grafische Darstellungen |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | online; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz |
ISSN | 0006-2456; 2194-3834 |
Schlagwörter | Evaluation; Fallstudie; Förderung; Schuljahr 07; Schuljahr 09; Gymnasium; Schüler; Entdeckendes Lernen; Kooperatives Lernen; Soziale Kompetenz; Forschendes Lernen; Gruppenarbeit; Arbeitsgemeinschaft; Einzelarbeit; Außerunterrichtliche Aktivität; Naturwissenschaftliche Kompetenz; Naturwissenschaftlicher Unterricht; Wettbewerb; Wirkung; Jugendlicher; Deutschland |
Abstract | After-school-clubs preparing science fairs are accompanied by counsellors who do not teach by instruction. The participants work together on their own scientific projects and are only offered organisational help. Cooperation and competition is held not only to further scientific competence of the pupils, but also their social and personal competence. The effect of these clubs is evaluated in two empirical studies. Firstly, in a cross-sectional study (N = 117 pupils) groups of participants and non-participants are compared. Secondly, in a longitudinal design the individual advancement of six participants is analysed. Resuming the results of both studies it is shown that after-school clubs preparing science fairs further pupils in their scientific knowledge and offer the possibility of individual advancement; however, an increase of social and personal competence in general could not be validated. (DIPF/Orig.). |
Erfasst von | DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main |
Update | 2010/3 |